نوشته شده توسط : راد

سنگ ها به علت تنوع زیادی که دارند قابل استفاده در مکان های مختلف هستند. از سنگ ها در نمای داخلی و خارجی ساختمان تا مراکز تجاری و تفریحی و حتی استخر ها مورد استفاده قرار میگیرد. گروه سنگ ملک زاده در مقالات متعدد خود به بررسی استفاده از سنگ ها در مناطق مختلف پرداخته است. و نوع سنگ مناسب با هر منطقه را معرفی کرده است. در این مقاله به بررسی سنگ مناسب استخر میپردازیم.

سنگ مناسب کف استخر

اگر می‌خواهید برای کف استخر خود از سنگ استفاده کنید، می‌بایست در انتخاب نوع سنگ دقت کافی داشته باشید. زیرا سنگ انتخابی این قسمت باید کمترین میزان جذب آب را داشته باشد. از سوی دیگر، به دلیل مسائل بهداشتی تا حد امکان باید سنگ، سفید و روشن باشد تا به راحتی آلودگی‌های آن دیده شود. این سنگ، باید برابر لغزندگی ایمنی کافی برای افراد ایجاد کند. سنگ چینی ازنا به عنوان یک سنگ مناسب برای استخراین خصوصیت را دارا است و می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای کف استخر شما باشد. از دیرباز تاکنون هم از سنگ چینی به خصوص سنگ‌های چینی ازنا در حوض و استخرهای قدیمی استفاده می‌شده است. اگر استخرهای قدیمی را مشاهده کرده باشید همگی از سنگ چینی برای کف استخر استفاده کرده‌اند.


سنگ مناسب برای محوطه استخر

سنگ مناسب استخر

بخش دیگری از استخر که برای ساخت آن نیاز به سنگ طبیعی است، محوطه استخر است. سنگ تراورتن، برای این منظور سنگ بسیار مناسبی است. این سنگ، محوطه بیرونی استخر را در آب و هوای گرم، خنک نگه می‌دارد و یک انتخاب عالی برای کف سازی دور استخر در فضای باز است. در سال‌های گذشته سنگ تراورتن به عنوان یک سنگ لوکس شناخته می‌شد، اما امروزه قیمت آن کاهش یافته و یک متریال مقرون به صرفه برای انواع کفپوش و سنگ فرش‌ها به شمار می‌رود. سنگ تراورتن، زمانی که در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیرد، به مراقبت چندانی نیاز ندارد و فقط به شستشوی ملایم هر دو یا سه سال یکبار اکتفا می‌کند. در مناطقی که میزان رطوبت بالا باشد، باید این سنگ را سالانه مورد شستشوی عمیق قرار دهید.

سنگ برای لبه استخر

سنگی که برای دور استخر به کار گرفته می‌شود باید دارای قابلیت‌هایی مانند استحکام، عدم لغزندگی، زیبایی، قابلیت ضخیم برش خوردن، دارای عرض۶۰ سانت، عدم پوکی در سنگ و عدم خلل و فرج باشد. سنگ‌های مرمریت به علت دارا بودن قابلیت‌های ذکر شده بهترین و مناسب‌ترین سنگ برای استفاده در دور و لبه استخر هستند. لبه استخر به‌دلیل شرایطی که دارد حتماً باید به وسیله سنگ‌های بسیار محکم و بادوامی ساخته شود. سنگ لبه استخر می‌بایست عاری از هرگونه شکاف یا گوشه‌های تیز باشد. لبه‌های اسخر را همچنین با سنگ‌های بتنی پیش ساخته و مصالح سنگی نیز می‌سازند.


سنگ مرمریت، سنگ مناسب استخر

سنگ مناسب استخر

مرمریت از سنگ های آهکی است . سنگ های مرمریت از ترکیباتی همچون کربنات کلسیم ، کلسیت ، دولومیت ، کریستال و منیزیم تشکیل شده است . سنگ مرمریت از انواع سنگ دگرگون شده ی آهک است. استحکام و پایداری مرمریت ها زیاد بوده و در برابر هوازدگی و نفوذ آب مقاوم میباشند.

سنگ های مرمریت هم در ایران و هم در خارج از کشور فراورش میشوند. ولی مقدار قابل توجهی از بازار جهانی این سنگ به دست ایران می باشد . در ادامه قصد داریم شما را با ویژگی هایی این سنگ آشنا کنیم .


به طور کلی مزایای این سنگ عبارت است از :

  • مقاومت بالای سنگ (استحکام ذرات سنگ )
  • دارای طرح ها و رنگ ها متنوع
  • سطح صاف و صیقلی
  • جلای جذاب
  • جذب کننده بالای آب
  • مقاوم در برابر درجه هوای بالا
  • صیقل پذیری و ساب پذیری بالا
  • دارای چسبندگی بالا
  • دارای تخلخل کم
  • رنگ پریدگی در آن نیست

و ….

 



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

انتخاب سنگ نما به عوامل مختلفی مانند سلیقه شما، استایل معماری ساختمان، شرایط آب و هوایی منطقه، نوع ساختمان (مسکونی، تجاری، صنعتی و غیره) و بودجه‌ای که می‌توانید صرف کنید بستگی دارد.
نمای ساختمان در هر ساختمانی نقش بسیار مهمی دارد؛ چرا که علاوه بر حفاظت از ساختمان، در مقابل موارد بسیار مختلف نظیر شرایط جوی و آب و هوایی و … ، باعث می‌شود که ساختمان شکل زیبایی به خود بگیرد و هویت پیدا کند.

حال سؤال اینجاست که، چه سنگی برای نما مناسب است؟


انواع سنگ نمای ساختمان

بهترین گزینه برای سنگ نما

سنگ هایی که برای نمای بیرونی ساختمان انتخاب می شوند باید از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشند. سنگ نما همواره در معرض تابش نور خورشید، برف و باران، گرد و غبار، آلودگی، سرما، گرما و رطوبت قرار می گیرد. به همین دلیل سنگ های مقاوم بهترین گزینه برای نما هستند. در ادامه به بررسی انواع سنگ های نما می پردازیم.

سنگ گرانیت
سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین است و در رنگ های متنوع به بازار عرضه می شود. این سنگ بافتی درشت دارد و به راحتی می توان آن را با چشم مشاهده نمود. گرانیت آلودگی را جذب نمی کند و از سختی بالایی برخوردار است.

از گرانیت نه تنها در نمای خارجی بلکه در محیط های مرطوب داخلی نظیر حمام و سرویس بهداشتی نیز می توان استفاده نمود. زیرا تخلخل آن پایین بوده و آب را به خود جذب نمی کند.

سنگ گرانیت با توجه به کانی هایی که درون آن وجود دارد، به رنگ های طوسی، سبز، قرمز و صورتی می باشد. گرانیت های سیاه با دانه های درشت فلدسپار یا گرانیت های پلنگی نیز از انواع این سنگ محسوب می شوند که قیمت بالایی دارند و معمولا در قطعات بزرگ به فروش می رسند.


سنگ تراورتن 
چه سنگی برای نما مناسب است؟ آیا سنگ های تراورتن برای استفاده در نمای ساختمان‎‌ها، مناسب هستند؟

این سنگ‌ها ضمن داشتن مقاومت بالا در مقابل شرایط جوی و آب و هوایی و همچنین زیبا بودن، دارای خلل‌ها و فرج‌هایی در خود می‌باشند که باعث می‌شود هنگام نصب سنگ دو اتفاق بسیار مهم رخ بدهد:
1 – ملات به درون این خلل ها و فرج ها نفوذ می‌کند.
2 – وجود این خلل‌ها و فرج‌ها، باعث کاهش وزن سنگ های تراورتن می‌شود.
تمامی موارد فوق، باعث می‌شوند که چسبندگی این سنگ با ملات به شدت افزایش پیدا کند و به این ترتیب ما یک ساختمان مستحکم با نمای زیبا و با شکوه داشته باشیم.


سنگ کریستال
سنگ های چینی یا کریستال از دیرباز در نمای ساختمان ها استفاده می شده است. اما امروزه به مدد دستگاه های جدید با پرداخت های سطحی بی نظیر، سنگ های چینی، آن روی زیبای خود را نمایان کرده اند.

سنگ های چینی با طرح های منتوع و زیبا، سطحی براق به دلیل ساب پذیری بالا، جذب آب کم، مقاومت در برابر شرایط گوناگون جوی و سرما و گرما از گزینه های مناسب (با تنالیته رنگی غالبا سفید و طوسی) برای نمای ساختمان محسوب میشود.

از میان سنگ های کریستال بهترین گزینه ها برای نما را میتوان سنگ ازنا – الیگودرز – پاتک – نیریز و سایمان را اشاره کرد. شایان ذکر است سنگ سایمان به ندرت در سایز های ۴۰ طولی و یا تایل برش میخورد و بیشتر در قالب ابعاد اسلب موجود است.


سنگ سند استون
سند استون نیز از جمله سنگ های رسوبی است که از ماسه و کانی های مختلف تشکیل می شود. کانی های موجود در این سنگ شامل سیلیس، اکسید آهن، کربنات کلسیم و دولومیت می باشند.

سند استون یا ماسه سنگ از مقاومت بالایی در برابر هوازدگی برخوردار است. چسبندگی این سنگ به ملات بسیار کم است، به همین دلیل هنگام استفاده از آن در نمای ساختمان از گیره اسکوپ سنگ استفاده می شود. رنگ ماسه سنگ، قهوه ای مایل به خاکستری و زرد است.

 

چه سنگی برای نما مناسب است؟

بهترین گزینه برای سنگ نما

باید موارد بسیار زیادی از جمله شرایط جوی و آب و هوایی منطقه‌ای که ساختمان مورد نظرمان در آن وجود دارد را بررسی کنیم و سپس با توجه به بودجه‌ای که داریم، یکی از انواع سنگ های تراورتن را برای آن انتخاب کنیم.

مثلاً سنگ های تراورتن عباس‌آباد و آتشکوه، سنگ ‌هایی هستند که خلل و فرج های کمتری نسبت به سایر سنگ ها دارند و از طرفی قیمتشان نسبت به سایر تراورتن ها، بیشتر است.
یا سنگ تراورتن تکاب، سنگ هایی هستند که برای نواحی شرجی ( گرم و مرطوب ) بسیار مناسب هستند.
یا سنگ‌های تراورتن دهشیر که قیمتشان با توجه به استحکام و کیفیت بالایی که دارند، بسیار مناسب است و از سایر تراورتن ها ارزان‌تر می‌باشد.

بهترین گزینه برای سنگ نما

ویژگی های سنگ نما

  • کانی های آن باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • از مقاومت خمشی و کششی خوبی برخوردار باشد.
  • به راحتی بتوان آن را صیقل و برش داد.
  • در برابر تابش مستقیم نور آفتاب مقاوم باشد.
  • باران های اسیدی به آن آسیب وارد نکند.
  • به راحتی دچار ترک خوردگی و سایش نشود.
  • دارای خلل و فرج نبوده و آب باران و برف به راحتی در بافت آن نفوذ نکند.
  • سنگ نما باید سطحی صاف و یکدست داشته و رگه ها و طرح های زیبای آن قابل رویت باشد.
  • ظاهر و بافت سنگ دچار هوازدگی و پوسیدگی نشده باشد.
  • در برابر ضربه مقاوم بوده و دچار آسیب نشود.
  • در برابر نفوذ آب مقاوم باشد؛ زیرا نفوذ آب در سنگ در فصول سرد منجر به یخ زدگی و ترک خوردگی سنگ و فرسایش سریع آن می گردد.

 



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 اسفند 1402 | نظرات ()