نوشته شده توسط : راد

انواع سنگ های ساختمانی از مهمترین و بادوام ترین مصالح ساختمانی می باشد . تنوع سنگ ها و معادن کشور و گسترش ساختمان هایی با کاربرد های مختلف انتخاب و خرید نوع مناسب سنگ را برای معماران و کارفرمایان مشکل می کند. نکات مهمی هست که طراحان و ساختمان سازان در هنگام خرید و فروش سنگ باید به آن توجه کنند.در ادامه در این مقاله با این نکات آشنا می شویم.

1- دوام سنگ

می دانیم که هر سنگ ساختمانی خصوصیات منحصر به فرد خود را داراست و بنابراین نوع سنگ و دوام آن می تواند اولین و مهم ترین پارامتر خرید تلقی شود. این که بدانیم چه سنگی برای کجا بهترین عملکرد را دارد خود به تنهایی نیمی از دوام سنگ را به دنبال خواهد داشت. به طور مثال می دانیم که سنگ تراورتن برای نما و سنگ گرانیت برای راه پله بهترین گزینه است. اگر جای این دو سنگ و کاربری آن ها عوض شود این موضوع به کلی برعکس شده و دوام آنچنانی از آن ها نخواهیم داشت. بنابراین اولین قدم شناخت سنگ و کیفیت و دوام آن و در دومیت قدم اجرای دقیق و اصولی سنگ ها می باشد. سنگ تراورتن در برابر بارندگی و آفتاب مقاوم است. سنگ چینی و سنگ مرمریت در برابر فشار و سایش مقاوم است و سنگ گرانیت تمامی این موارد را با خود دارد.


۲- جذب آب سنگ
میزان جذب آب سنگ یکی دیگر از عوامل و نکات مهم در هنگام خرید سنگ محسوب میشود. سنگ شما باید متناسب با کاربری آن، جذب آب مناسبی داشته باشد. تمامی سنگ ها جذب آب دارند ولیکن میزان جذب آنها با هم متفاوت است بعنوان مثال سنگ های لایم استون جذب آب بالایی دارند و نمیتوان در جاهایی که در معرض رطوبت و کثیفی هستند استفاده کرد زیرا لک پذیری بالایی دارند و در اثر شرایط جوی و رطوبت پوسیده میشوند.

3- رنگ سنگ

سومین مورد با اهمیت پس از تعیین قیمت حدودی، انتخاب بهترین رنگ سنگ است. رنگ سفید گران ترین و رنگ های کرم و شکلاتی به ترتیب قیمت های مناسب تری دارند. بنابراین با توجه به رنج قیمتی که در نظر داریم، انتخاب رنگ بر اساس طرح و سلیقه مشخص خواهد شد. سنگ نما می تواند رنگ های گفته شده و سنگ های داخلی می توانند مشکی، طوسی، سبز، قرمز و آبی نیز باشند. بنابراین رنگ سنگ می تواند تا حدودی جنس و معدن آن را نیز مشخص کند.

4- بافت سنگ
توجه به بافت و تراکم سنگ نیز می تواند بسته به شهر محل پروژه و آب و هوای آن حائز اهمیت باشد. در واقع توجه به جنس سنگ می تواند در نهایت توجه به بافت و تخلخل سنگ نیز منجر شود. سنگ گرانیت متراکم ترین سنگ ساختمانی به شمار می رود و به همین دلیل است که جذب آب فوق العاده پایین و دوام بسیار بالایی دارد. سنگ تراورتن تراکم کمتری داشته و به دلیل وجود خلل و فرج در دل آن در دسته سنگ هایسبک وزن قرار می گیرد. سنگ های مرمریت و کریستال هم در بین این دو سنگ قرار دارند و تراکم های متوسط رو به بالا دارند. بنابراین سنگ متراکم بهترین سنگ برای کاربری کف تلقی می شود.


5- کاربرد سنگ
یکی از نکات مهم هنگام خرید سنگ در نظر گرفتن کاربرد آن است به طور مثال اگر سنگ انتخابی شما برای نمای بیرونی ساختمان است پس انتخاب سنگ نما ی بیرونی شما باید سنگ تراورتن، سنگ گرانیت و یا کریستال (چینی) باشد. زیرا سنگ های نام برده شده در برابر نوررخورشید، سرما و گرما مقاوم میباشند و رنگ و ساب خود را بر اثر شرایط جوی از دست نخواهند داد.


6- قیمت سنگ
انتخاب و خرید سنگ می بایست با بودجه شما متناسب باشد. سنگ ها سورت های گوناگونی دارند و سنگ های مشابه بسیار هستند. بعضی از معادن سنگ بدلیل تقاضای زیاد و صادراتی بودنشان قیمت بالایی دارند ولیکن سنگ های مشابه آن با قیمت کمتری از معادن دیگر وجود دارد که میشود جایگزین این گونه سنگ ها شود. دلیل دیگر موثر بر قیمت سنگ، سایز و نوع فرآوری آن است بدین صورت که فرآوری سنگ به روش اره و اسلب از قیمت بالاتری نسبت به روش فرآوری قله بر دارد. بنابراین اگر بودجه کافی برای خرید سنگ اسلب را ندارید میتوانید سنگ های سایز کوچکتر را جایگزین نمایید.

7- نوع فرآوری سنگ

صیقلی، تیشه ای، بوش همر، فلیم، چرمی، کات بروکن، اسکراچ و ... از انواع فرآوری های سنگ ساختمانی به شمار می روند. این که در کدام کاربری ساختمان کدام یک از آن ها استفاده شود نکته ای مهم است که ما مشورت طراح و مجری کار صورت می گیرد. به عنوان مثال سنگ کات بروکن برای اجرا در کف مناسب نیست و دیگر آن که سنگ تیشه ای برای بدنه نما لازم نیست. بنابراین فضای کار، محیط مسقف یا سر باز و از همه مهم تر محل اجرای سنگ می تواند مهم ترین عامل تعیین کننده نوع سنگ از نظر فرآوری تلقی شود. در بازار ساخت و ساز امروز بیشترین درخواست سنگ برای مدل صیقلی و پولیش خورده است و پس از آن شاهد اجرای سنگ های تیشه ای و بوش همر می باشیم.

8- معدن سنگ
در تمامی جنس های سنگ مانند تراورتن، مرمریت، گرانیت، چینی و لایمستون ها معادن سنگ بسیار زیاد و متفاوتی داریم که انتخاب هر یک از آن ها می تواند خرید و انتخاب ما را تکمیل کند. این موضوع در تراورتن ها پر رنگ تر است چرا که کشور ایران از نظر تنوع رنگ در تراورتن ها در رتبه اول جهانی قرار داشته و این نعمت الهی کار ما را کمی سخت خواهد کرد! انتخاب معدن درست که با اعتماد به فروشنده صورت می گیرد می تواند پس از انتخاب اصولی جنس، بهترین پارامتر ماندگاری سنگ تلقی شود. پس پیشنهاد مشاوران ما نیز همواره همین است که معدن سنگ بر اساس تجربه و علم فروشنده معتبر صورت پذیرد تا بهترین انتخاب را با یکدیگر داشته باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1402 | نظرات ()