نوشته شده توسط : راد

سنگ ها به علت تنوع زیادی که دارند قابل استفاده در مکان های مختلف هستند. از سنگ ها در نمای داخلی و خارجی ساختمان تا مراکز تجاری و تفریحی و حتی استخر ها مورد استفاده قرار میگیرد. گروه سنگ ملک زاده در مقالات متعدد خود به بررسی استفاده از سنگ ها در مناطق مختلف پرداخته است. و نوع سنگ مناسب با هر منطقه را معرفی کرده است. در این مقاله به بررسی سنگ مناسب استخر میپردازیم.

سنگ مناسب کف استخر

اگر می‌خواهید برای کف استخر خود از سنگ استفاده کنید، می‌بایست در انتخاب نوع سنگ دقت کافی داشته باشید. زیرا سنگ انتخابی این قسمت باید کمترین میزان جذب آب را داشته باشد. از سوی دیگر، به دلیل مسائل بهداشتی تا حد امکان باید سنگ، سفید و روشن باشد تا به راحتی آلودگی‌های آن دیده شود. این سنگ، باید برابر لغزندگی ایمنی کافی برای افراد ایجاد کند. سنگ چینی ازنا به عنوان یک سنگ مناسب برای استخراین خصوصیت را دارا است و می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای کف استخر شما باشد. از دیرباز تاکنون هم از سنگ چینی به خصوص سنگ‌های چینی ازنا در حوض و استخرهای قدیمی استفاده می‌شده است. اگر استخرهای قدیمی را مشاهده کرده باشید همگی از سنگ چینی برای کف استخر استفاده کرده‌اند.


سنگ مناسب برای محوطه استخر

سنگ مناسب استخر

بخش دیگری از استخر که برای ساخت آن نیاز به سنگ طبیعی است، محوطه استخر است. سنگ تراورتن، برای این منظور سنگ بسیار مناسبی است. این سنگ، محوطه بیرونی استخر را در آب و هوای گرم، خنک نگه می‌دارد و یک انتخاب عالی برای کف سازی دور استخر در فضای باز است. در سال‌های گذشته سنگ تراورتن به عنوان یک سنگ لوکس شناخته می‌شد، اما امروزه قیمت آن کاهش یافته و یک متریال مقرون به صرفه برای انواع کفپوش و سنگ فرش‌ها به شمار می‌رود. سنگ تراورتن، زمانی که در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیرد، به مراقبت چندانی نیاز ندارد و فقط به شستشوی ملایم هر دو یا سه سال یکبار اکتفا می‌کند. در مناطقی که میزان رطوبت بالا باشد، باید این سنگ را سالانه مورد شستشوی عمیق قرار دهید.

سنگ برای لبه استخر

سنگی که برای دور استخر به کار گرفته می‌شود باید دارای قابلیت‌هایی مانند استحکام، عدم لغزندگی، زیبایی، قابلیت ضخیم برش خوردن، دارای عرض۶۰ سانت، عدم پوکی در سنگ و عدم خلل و فرج باشد. سنگ‌های مرمریت به علت دارا بودن قابلیت‌های ذکر شده بهترین و مناسب‌ترین سنگ برای استفاده در دور و لبه استخر هستند. لبه استخر به‌دلیل شرایطی که دارد حتماً باید به وسیله سنگ‌های بسیار محکم و بادوامی ساخته شود. سنگ لبه استخر می‌بایست عاری از هرگونه شکاف یا گوشه‌های تیز باشد. لبه‌های اسخر را همچنین با سنگ‌های بتنی پیش ساخته و مصالح سنگی نیز می‌سازند.


سنگ مرمریت، سنگ مناسب استخر

سنگ مناسب استخر

مرمریت از سنگ های آهکی است . سنگ های مرمریت از ترکیباتی همچون کربنات کلسیم ، کلسیت ، دولومیت ، کریستال و منیزیم تشکیل شده است . سنگ مرمریت از انواع سنگ دگرگون شده ی آهک است. استحکام و پایداری مرمریت ها زیاد بوده و در برابر هوازدگی و نفوذ آب مقاوم میباشند.

سنگ های مرمریت هم در ایران و هم در خارج از کشور فراورش میشوند. ولی مقدار قابل توجهی از بازار جهانی این سنگ به دست ایران می باشد . در ادامه قصد داریم شما را با ویژگی هایی این سنگ آشنا کنیم .


به طور کلی مزایای این سنگ عبارت است از :

  • مقاومت بالای سنگ (استحکام ذرات سنگ )
  • دارای طرح ها و رنگ ها متنوع
  • سطح صاف و صیقلی
  • جلای جذاب
  • جذب کننده بالای آب
  • مقاوم در برابر درجه هوای بالا
  • صیقل پذیری و ساب پذیری بالا
  • دارای چسبندگی بالا
  • دارای تخلخل کم
  • رنگ پریدگی در آن نیست

و ….

 



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

انتخاب سنگ نما به عوامل مختلفی مانند سلیقه شما، استایل معماری ساختمان، شرایط آب و هوایی منطقه، نوع ساختمان (مسکونی، تجاری، صنعتی و غیره) و بودجه‌ای که می‌توانید صرف کنید بستگی دارد.
نمای ساختمان در هر ساختمانی نقش بسیار مهمی دارد؛ چرا که علاوه بر حفاظت از ساختمان، در مقابل موارد بسیار مختلف نظیر شرایط جوی و آب و هوایی و … ، باعث می‌شود که ساختمان شکل زیبایی به خود بگیرد و هویت پیدا کند.

حال سؤال اینجاست که، چه سنگی برای نما مناسب است؟


انواع سنگ نمای ساختمان

بهترین گزینه برای سنگ نما

سنگ هایی که برای نمای بیرونی ساختمان انتخاب می شوند باید از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشند. سنگ نما همواره در معرض تابش نور خورشید، برف و باران، گرد و غبار، آلودگی، سرما، گرما و رطوبت قرار می گیرد. به همین دلیل سنگ های مقاوم بهترین گزینه برای نما هستند. در ادامه به بررسی انواع سنگ های نما می پردازیم.

سنگ گرانیت
سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین است و در رنگ های متنوع به بازار عرضه می شود. این سنگ بافتی درشت دارد و به راحتی می توان آن را با چشم مشاهده نمود. گرانیت آلودگی را جذب نمی کند و از سختی بالایی برخوردار است.

از گرانیت نه تنها در نمای خارجی بلکه در محیط های مرطوب داخلی نظیر حمام و سرویس بهداشتی نیز می توان استفاده نمود. زیرا تخلخل آن پایین بوده و آب را به خود جذب نمی کند.

سنگ گرانیت با توجه به کانی هایی که درون آن وجود دارد، به رنگ های طوسی، سبز، قرمز و صورتی می باشد. گرانیت های سیاه با دانه های درشت فلدسپار یا گرانیت های پلنگی نیز از انواع این سنگ محسوب می شوند که قیمت بالایی دارند و معمولا در قطعات بزرگ به فروش می رسند.


سنگ تراورتن 
چه سنگی برای نما مناسب است؟ آیا سنگ های تراورتن برای استفاده در نمای ساختمان‎‌ها، مناسب هستند؟

این سنگ‌ها ضمن داشتن مقاومت بالا در مقابل شرایط جوی و آب و هوایی و همچنین زیبا بودن، دارای خلل‌ها و فرج‌هایی در خود می‌باشند که باعث می‌شود هنگام نصب سنگ دو اتفاق بسیار مهم رخ بدهد:
1 – ملات به درون این خلل ها و فرج ها نفوذ می‌کند.
2 – وجود این خلل‌ها و فرج‌ها، باعث کاهش وزن سنگ های تراورتن می‌شود.
تمامی موارد فوق، باعث می‌شوند که چسبندگی این سنگ با ملات به شدت افزایش پیدا کند و به این ترتیب ما یک ساختمان مستحکم با نمای زیبا و با شکوه داشته باشیم.


سنگ کریستال
سنگ های چینی یا کریستال از دیرباز در نمای ساختمان ها استفاده می شده است. اما امروزه به مدد دستگاه های جدید با پرداخت های سطحی بی نظیر، سنگ های چینی، آن روی زیبای خود را نمایان کرده اند.

سنگ های چینی با طرح های منتوع و زیبا، سطحی براق به دلیل ساب پذیری بالا، جذب آب کم، مقاومت در برابر شرایط گوناگون جوی و سرما و گرما از گزینه های مناسب (با تنالیته رنگی غالبا سفید و طوسی) برای نمای ساختمان محسوب میشود.

از میان سنگ های کریستال بهترین گزینه ها برای نما را میتوان سنگ ازنا – الیگودرز – پاتک – نیریز و سایمان را اشاره کرد. شایان ذکر است سنگ سایمان به ندرت در سایز های ۴۰ طولی و یا تایل برش میخورد و بیشتر در قالب ابعاد اسلب موجود است.


سنگ سند استون
سند استون نیز از جمله سنگ های رسوبی است که از ماسه و کانی های مختلف تشکیل می شود. کانی های موجود در این سنگ شامل سیلیس، اکسید آهن، کربنات کلسیم و دولومیت می باشند.

سند استون یا ماسه سنگ از مقاومت بالایی در برابر هوازدگی برخوردار است. چسبندگی این سنگ به ملات بسیار کم است، به همین دلیل هنگام استفاده از آن در نمای ساختمان از گیره اسکوپ سنگ استفاده می شود. رنگ ماسه سنگ، قهوه ای مایل به خاکستری و زرد است.

 

چه سنگی برای نما مناسب است؟

بهترین گزینه برای سنگ نما

باید موارد بسیار زیادی از جمله شرایط جوی و آب و هوایی منطقه‌ای که ساختمان مورد نظرمان در آن وجود دارد را بررسی کنیم و سپس با توجه به بودجه‌ای که داریم، یکی از انواع سنگ های تراورتن را برای آن انتخاب کنیم.

مثلاً سنگ های تراورتن عباس‌آباد و آتشکوه، سنگ ‌هایی هستند که خلل و فرج های کمتری نسبت به سایر سنگ ها دارند و از طرفی قیمتشان نسبت به سایر تراورتن ها، بیشتر است.
یا سنگ تراورتن تکاب، سنگ هایی هستند که برای نواحی شرجی ( گرم و مرطوب ) بسیار مناسب هستند.
یا سنگ‌های تراورتن دهشیر که قیمتشان با توجه به استحکام و کیفیت بالایی که دارند، بسیار مناسب است و از سایر تراورتن ها ارزان‌تر می‌باشد.

بهترین گزینه برای سنگ نما

ویژگی های سنگ نما

  • کانی های آن باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • از مقاومت خمشی و کششی خوبی برخوردار باشد.
  • به راحتی بتوان آن را صیقل و برش داد.
  • در برابر تابش مستقیم نور آفتاب مقاوم باشد.
  • باران های اسیدی به آن آسیب وارد نکند.
  • به راحتی دچار ترک خوردگی و سایش نشود.
  • دارای خلل و فرج نبوده و آب باران و برف به راحتی در بافت آن نفوذ نکند.
  • سنگ نما باید سطحی صاف و یکدست داشته و رگه ها و طرح های زیبای آن قابل رویت باشد.
  • ظاهر و بافت سنگ دچار هوازدگی و پوسیدگی نشده باشد.
  • در برابر ضربه مقاوم بوده و دچار آسیب نشود.
  • در برابر نفوذ آب مقاوم باشد؛ زیرا نفوذ آب در سنگ در فصول سرد منجر به یخ زدگی و ترک خوردگی سنگ و فرسایش سریع آن می گردد.

 



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

آیا سنگ گرانیت رادیواکتیو دارد؟

شکی نیست که گرانیت یکی از محبوب ترین سنگ های ساختمانی است که توسط بسیاری در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ سخت و زیبا دارای مزایای بسیاری است و برای طراحی داخلی و فضاهای مختلف از جمله آشپزخانه، حمام و سالن پذیرایی انتخاب مناسبی است. اگرچه این سنگ خواص و کاربردهای زیادی دارد، اما برخی معتقدند گرانیت رادیواکتیو است. حال باید بررسی کنیم که مواد سنگ گرانیت چقدر رادیواکتیو هستند و آیا با این سطح از خطر و تهدید استفاده می شود؟

 

مفهوم رادیواکتیویته در سنگ‌ها

رادیواکتیویته به توانایی یک ماده برای انتشار اشعه‌ی رادیواکتیو و گسیل ذرات آلفا، بتا، گاما و نوترون‌ها اطلاق می‌شود. در سنگ‌های ساختمانی نیز رادیواکتیویته ممکن است دیده شود، و این موضوع با توجه به ترکیب شیمیایی و نوع سنگ متفاوت است. رادیواکتیویته یک سنگ می‌تواند نتیجه‌ی عناصر شیمیایی رادیواکتیو موجود در آن باشد، مانند اورانیم و توریوم.

آیا سنگ گرانیت رادیواکتیو دارد؟

برای اندازه گیری رادیواکتیویته در سنگ ها از دستگاه های خاصی استفاده می شود که شدت پرتوهای رادیواکتیو را اندازه گیری می کند. این دستگاه ها می توانند نوع و سطح رادیواکتیویته یک سنگ را تشخیص دهند و داده های کمی و کیفی مربوط به آن را در اختیار ما قرار دهند. این اطلاعات به ما کمک می کند از استفاده از سنگ های رادیواکتیو یا سنگ های بسیار پرتوزا در مکان هایی که ممکن است برای سلامتی انسان خطرناک باشد، اجتناب کنیم و از سنگ های ایمن و بدون خطر در عملیات ساختمانی و ساختمانی استفاده کنیم.

رادیواکتیویته در سنگ گرانیت

در چند سال گذشته، با افزایش آمار سرطان ریه ناشی از پرتوهای گاز رادون و عناصر ساطع کننده آن در داخل منازل مسکونی و ساختمان‌ها مواجه شدیم. از این رو سازمان حفاظت از محیط زیست ایالت متحده یعنی EPA، میزان مجاز غلظت گاز رادون موجود در هوا را تعیین کرد. برای همین عده‌ای از آن زمان بر این باور هستند که انتشار گاز رادون از سنگ گرانیت، سبب به خطر افتادن سلامتی انسانها شده و برای آنها مضر است. از این رو محققان بر آن شدند تا آزمایشاتی را در این رابطه انجام دهند و میزان گاز رادون ساطع شده در ساختمان‌هایی با سنگ گرانیت و دیگری با سنگ آهکی را مورد بررسی قرار داده و به تفاوت آنها پی ببرند. نتیجه آزمایش نشان داد که میزان گاز رادون ساطع شده از سنگ گرانیت، خیلی کمتر از حد مجاز تعریف شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایالت متحده آمریکا است. این یعنی وجود چنین سنگ‌هایی مشکلی در سلامتی افراد ایجاد نکرده و سبب آسیب و ضرر و زیان خاصی به کسی نمی‌شود. البته باید اشاره شود که برخی از سنگ‌های گرانیت ایرانی، گواهی سلامت را از سازمان EPA دریافت کرده‌اند. برای مثال سنگ گرانیت کاهویی بیرجند، از جمله سنگ‌های گرانیت سبز در جهان است که موفق به دریافت این گواهی سلامت شده است. بنابراین با توجه به این موضوع هم میتوان از صحت و سلامتی سنگ گرانیت مطمئن شده و با اطمینان خاطر بیشتری از آن در فضاهای بسته استفاده کرد.

ویژگی‌های سنگ گرانیت

آیا سنگ گرانیت رادیواکتیو دارد؟

گرانیت یکی از پرطرفدارترین انواع سنگ های استخراج شده در صنعت سنگ ساختمانی است. این سنگ به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود به عنوان یک سنگ ساختمانی مرغوب شناخته می شود. خواص فیزیکی و شیمیایی گرانیت بسیار مهم است و بر انتخاب و استفاده ما تأثیر می گذارد.

ویژگی‌های شیمیایی سنگ گرانیت عبارتند از:

  • ترکیبات معدنی با غلظت بالا، از جمله کوارتز، فلدسپار، و میکا
  • عدم حاویت مواد مضر و سمی
  • عدم جذب آب و نفوذپذیری برای رطوبت
  • مقاومت در برابر اثرات محیطی مانند تغییرات دما و رطوبت

علاوه بر این ویژگی‌ها، سنگ گرانیت می‌تواند درجه‌های مختلف رادیواکتیویته داشته باشد. این ویژگی رادیواکتیویته، بستگی به ترکیبات معدنی موجود در سنگ گرانیت دارد. همچنین، سایر ویژگی‌های مرتبط مانند رنگ، بافت و ظاهر سنگ نیز می‌تواند، تأثیرگذار باشد.


آیا گاز رادون سنگ گرانیت سرطان زا است؟

همانطور که اشاره کردیم، این روزها بسیاری بر این باورند که استنشاق گاز رادون میتواند دلیلی بر سرطان ریه افراد باشد. حال باید ببینیم که آیا سنگ گرانیت و وجود گاز رادون در آن هم عاملی برای سرطان است یا خیر؟ در این رابطه باید اشاره شود که با توجه به میزان مجاز تعیین شده از سوی سازمان EPA، رادون سنگ گرانیت کمتر از حد مجاز است و عاملی برای ایجاد سرطان در انسانها نمی‌باشد. از طرفی سلامتی خود افراد در این زمینه هم موثر است. برای مثال افرادی که سیگاری هستند، نسبت به افراد غیر سیگاری به احتمال بیشتری دچار سرطان ریه می‌شوند. البته باید اشاره شود که ترکیبات سنگ گرانیت و محل شکل گیری سنگ‌ها، در میزان پرتوزا بودن آنها موثر است. در واقع ممکن است برخی از سنگ‌های گرانیت از خاصیت پرتوزایی بیشتری نسبت به دیگر انواع خود برخوردار باشند.

 



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

چرا سنگ سفید در معماری بسیار جذاب است؟

به نظر شما چرا سنگ سفید در معماری بسیار جذاب است؟ آیا سنگ سفید در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود؟ چه سنگ‌هایی تم رنگی‌شان سفید است؟ برای دانستن جواب سوالات و دنیای لوکس سنگ‌هاس سفید ساختمانی با ما همراه باشید تا مطالب جدیدی را در اختیارتان بگذاریم.

دلایل محبوبیت سنگ سفید

به طور کلی، از نظر روانشناسی، رنگ سفید نماد پاکی، صفا و لطافت، طراوت و پاکی است و متضاد سیاه و تاریکی است. اگرچه در میان برخی از اقوام و اقوام این گونه معانی از سفیدی سرچشمه نمی گیرد، بلکه سفیدی را نشانه غم و مرگ و اندوه می دانند و سعی می کنند از آن کم استفاده کنند، اما در ایران و بسیاری از جوامع دیگر از سفیدی استفاده می شود. سنگ در بسیاری از عناصر، از جمله موارد مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی، می تواند نماد ظاهری مجلل و زیبا باشد و به راحتی نور را منعکس کند و درخشندگی وصف ناپذیری به ساختمان بدهد، هم در فضایی که به نمای بیرونی و هم در فضای داخلی می دهد و خطوط و جزئیات را ایجاد می کند. ساختمان به وضوح قابل مشاهده است. علاوه بر این، این رنگ قابلیت ترکیب با رنگ های دیگر را دارد تا ظاهری فوق العاده و چشمگیر ایجاد کند که در نگاه اول چشم هر بیننده ای را به خود جلب کند.

چرا سنگ سفید در معماری بسیار جذاب است؟

اگر بخواهیم سنگ ها را از لحاظ جنس و مواد نشکیل دهندشان بسنجیم این سنگ ها معمولا در گروه های سنگ تراورتن،سنگ مرمریت ،سنگ گرانیت ،سنگ چینی و سنگ مرمر قرار می گیرند .

سنگ چینی

 

سنگ های چینی را می توان زیرمجموعه ای از سنگ های مرمر در نظر گرفت، اما به دلیل ویژگی های ظاهری خاص، اغلب برای بررسی به صورت جداگانه دسته بندی می شوند. بیشتر سنگ های چینی سفید رنگ هستند. از جمله ی این سنگ ها می توان به سنگ چینی ازنا،سنگ چینی نیریز،سنگ چینی قروه و سنگ چینی لایبید اشاره کرد.


سنگ گرانیت

این سنگ ها معمولا در طرح های خال خالی دیده می شوند.این سنگ ها بدلیل مقاومت در برابر رطوبت و مواد اسیدی معمولا استفاده ی زیادی در منزل و به خصوص اشپزخانه دارند.از جمله سنگ های روشن گرانیت می توان به سنگ گرانیت سفید نطنز،سنگ گرانیت سفید زاهدان و سنگ گرانیت مروارید اشاره کرد

سنگ سفید مرمر

سنگ مرمر یک سنگ آهک دگرگونی است که کانی اصلی آن کلسیت است. این سنگ دارای زیبایی فوق العاده، بافت نسبتا نرم و جلاپذیری بالا، ضد حساسیت است، مقاومت خوبی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف نشان می دهد، گرما را جذب نمی کند و در نهایت یکی از گران قیمت ترین سنگ های ساختمانی به حساب می آید. در عین حال، در مقایسه با رنگ های دیگر، مرمر سفید به دلیل عبور نور خوب و قیمت نهایی، محبوبیت بیشتری دارد. 

سنگ مرمریت

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی منازل کاربرد فراوانی دارد، از جمله سنگ های مرمر سفید می توان به مرمریت جوشقان، سنگ دهبید شایان و سنگ آهک اشاره کرد، سنگ مرمر معمولا از نظر قیمت مقرون به صرفه است.

 

 

دلیل استفاده از سنگ مرمریت سفید در معماری

چرا سنگ سفید در معماری بسیار جذاب است؟

دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید یک سنگ مرمریت سفید در نمای داخلی و خارجی ساختمان خود استفاده نمائید:

  1. سنگ‌های سفید مرمریت سطح صاف و صیقلی دارند
  2. سنگ‌های سفید مرمریت در فضاهای با نور کم بسیار پرکاربد هستند
  3. کاربرد زیادی در نمای بیرونی ساختمان‌ها دارند و حتی به صورت هماهنگ با رنگ‌های سفید دیگر سنگ‌ها استفاده می‌شوند.
  4.  در سالن آشپزخانه، کابینت‌ها و کانتور اصلی آشپزخانه از این سنگ استفاده می‌شود
  5.  در راه‌پله‌ها و پله‌های داخلی یک ساختمان استفاده می‌شود
  6.  ظاهر زیبا و شیک این سنگ به فضای ساختمان شکوه و جلال را القا می‌کند
  7.  در ساختمان‌های لوکس پرکاربرد است
  8.  در نمای کلاسیک و رومی بسیار بسیار پرطرفدارند

 


نتیجه‌گیری


با توجه به مواردی که گفته شد می‌توانیم بگوئیم با توجه به دلایلی که می‌گوئیم سنگ سفید در معماری بسیار جذاب است و به‌عنوان یک انتخاب محبوب در طراحی و ساختمان‌دهی به‌کار می‌رود. سنگ سفید با رنگ سفید خالص و پاک، ظاهری زیبا و شیک به ساختمان می‌بخشد. این رنگ سفید باعث تاکید بر خطوط و جزئیات معماری می‌شود و ساختمان را به نمایش می‌گذارد.سنگ سفید توانایی بازتاب نور را دارد و به‌کارگیری آن در نماها و ساختمان‌ها، باعث ایجاد انعکاس نور در فضا می‌شود. این انعکاس نور به ساختمان تألق و روشنایی می‌بخشد. سنگ سفید از با قدمت‌ترین سنگ‌های ساختمانی است که در معماری به‌کار می‌رود. از دوران باستان تا به امروز، سنگ سفید در آثار معماری بزرگی مانند عمارت‌ها، قصرها و معابد به‌کار رفته است. این تاریخچه باعث شده تا سنگ سفید به عنوان یک عنصر کلاسیک و زیبا در معماری شناخته شود. سنگ سفید از جنس سنگ طبیعی است و دارای استحکام بالا و مقاومت در برابر فشار و سایش است. این خاصیت باعث می‌شود که ساختمان‌هایی که از سنگ سفید ساخته شده‌اند، برای مدت طولانی قابلیت استفاده و حفظ ظاهر خوب خود را داشته باشند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

سنگ گرانیت دارای رنگبندی متنوع و بسیار زیبایی است یکی از این رنگها رنگ طلایی میباشد.رنگ طلایی یکی از رنگ‌های کاربردی در معماری کلاسیک و مدرن است. عمده کاربردهای سنگ ساختمانی طلایی در بناهای مسکونی و تجاری لوکس است. انواع سنگ طلایی ساختمانی با توجه به ویژگی‌ هایی که دارند در طراحی داخلی و نمای ساختمان‌ ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمیاب بودن این رنگ سبب گران‌تر بودن چنین سنگ‌هایی می‌شود. رنگ طلایی در برخی موارد زمینه‌ی اصلی سنگ‌های ساختمانی است. اما در اغلب مواقع این رنگ را می‌توان در هاله‌ها و رگه‌های موجود در بافت انواع سنگ‌ها یافت. در میان انواع سنگ‌های تراورتن ، سنگ گرانیت و به ویژه سنگ مرمریت می‌توان نمونه‌های بسیار با کیفیتی را مثال زد. در ادامه برخی از این نمونه‌ها را معرفی می‌کنیم.

سنگ گرانیت طلایی ماگما

سنگ گرانیت ماگما گلد از خنک شدن آهسته گدازه های آتشفشانی تشکیل شده است.سنگ گرانیت طلایی ماگما سنگی طبیعی با زمینه بژ مایل به زرد می باشد،سنگ گرانیتی عجیب با امواج طلایی بر روی بک گراند مشکی. گرانیت ماگما عمدتا در معادن برزیل استخراج می شود و همانطور که اشاره گردید جزو خانواده گرانیت می باشد،بنابراین یک سنگ سخت آذرین با خواص ضد ساییدگی، و یخ زدگی، سنگی با سخت و با قابلیت ساب پذیری بالا می باشد.

این سنگ قابلیت استفاده در دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی ساختمان و همچنبن برای سنگ کف ساختمان نیز بسیار مناسب می باشد و کاربرد فراوان دارد. زمانی که تکه ای از سنگ گرانیت ماگما را می خرید بخشی از تاریخ سیاره خود را در خانه خود دارید و از آنجا که، هیچ دو تخته سنگی یکسان نیستند پس شما صاحب اثری منحصر به فرد از دل طبیعت هستید.

معرفی انواع سنگ گرانیت طلایی


کاربرد سنگ گرانیت ماگما گلد

  • سنگ کانترتاپ
  • روشویی و حمام
  • کفپوش
  • روکش دیوار
  • پله ها و تراس

 

سنگ گرانیت طلایی جگوار

سنگ اسلب گرانیت جگوار (JAGUAR Granite) یکی از خاص‌ترین، باکیفیت‌ترین و زیباترین سنگ‌های اسلب گرانیت موجود می‌باشد که با توجه به طرح خاص و جذاب آن و مشخصه‌های ساختاری فوق‌العاده این سنگ، در طراحی‌های داخلی و خارجی ساختمان‌های لوکس و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمدتا سنگ گرانیت جگوار به‌صورت اسلب فرآوری و تولید می‌گردد. خاستگاه سنگ اسلب گرانیت طلایی جگوار کشور هندوستان بوده و وجه تسمیه این سنگ به دلیل شباهت ظاهری آن به پوست پلنگ است. سنگ اسلب گرانیت طلایی جگوار یکی از خاص‌ترین گرانیت‌های موجود در بازار می باشد و در صورت فرآوری صحیح که عمدتا به‌صورت اسلب انجام می‌پذیرد، زیبایی خیره کننده را از خود به‌جا می‌گذارد.

 

معرفی انواع سنگ گرانیت طلایی


ویژگی‌های سنگ اسلب گرانیت طلایی جگوار

  1. استحکام فوق‌العاده و دوام بالا
  2. جذب آب نسبتا مناسب که سبب افزایش کاربرد این سنگ در کابینت و کانترتاپ آشپزخانه می‌شود
  3. طرح خاص و جذاب
  4. قابلیت ایجاد قاب‌های بوک‌مچ و فورمچ
  5. مقاومت فشاری بسیار بالا
  6. مقاومت سایشی مناسب
  7. عدم خش‌پذیری و لک‌پذیری
  8. قیمت بسیار مناسب نسبت به سایر سنگ‌های مشابه خارجی و وارداتی
  9. ابعاد اسلب ماکزیمم و نسبتا بزرگ به دلیل قواره بودن و سلامت بالای کوپ سنگ

 

کاربرد سنگ اسلب گرانیت طلایی جگوار

خرید و استفاده از انواع سنگ اسلب گرانیت طلایی جگوار در فضاها و مکان‌هایی که در معرض رطوبت و تماس مداوم با آب هستند نظیر سرویس‌های بهداشتی، حمام‌های لوکس و مستر، روشویی و استخرها بسیار متداول می‌باشد. همچنین این سنگ به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت، تابش نور مستقیم آفتاب و … از نظر بسیاری از سازندگان و طراحان قابلیت استفاده در بسیاری از فضاها دارد. تعدادی از موارد کاربرد سنگ اسلب گرانیت جگوار عبارتند از:

  • فضای داخلی ساختمان
  • فضای خارجی ساختمان
  • دیواره‌های داخلی
  • پله‌های داخلی ساختمان‌های لوکس و مجلل
  • لابی و ورودی‌ها
  • ستون‌ها
  • شومینه
  • کف هال و پذیرایی VIP
  • پیشخوان و کانتر مراکز تجاری
  • هتل‌ها و پروژه‌های لوکس
  • صفحه کابینت و کانترتاپ
  • فضای داخلی آشپزخانه
  • سنگ مزار و مقبره
  • سرویس‌های بهداشتی لوکس
  • حمام و مستر
  • روف گاردن
  • استخر


سنگ گرانیت طلایی سولاریوس

سنگ گرانیت سولاریوس دارای رنگ های طلایی و قهوه ای قدرتمند، همراه با رگه های متنوع خاکستری، قهوه‌ای، بژ و سفید می باشد. حرکت رگه ها در هر برش از سنگ متفاوت و منحصر بفرد است. نمایش بی نظیر کنتراست رنگ های تیره و روشن در این سنگ، آن را به یک گرانیت طلاییِ جذاب و غنی تبدیل کرده است که در فضای معماری، تجملی نفس گیر و باشکوه، از جنس طبیعی ترین ماده زمین، خلق می کند. سنگ گرانیت سولاریوس از معادن کشور برزیل استخراج و در کشور ایتالیا فرآوری می‌گردد و از محبوب ترین سنگ های گرانیت دنیا می‌باشد.

معرفی انواع سنگ گرانیت طلایی

ویژگی های سنگ گرانیت سولاریوس:

  • مقاومت بالا در برابر فشار و سایش
  • جذب آب و نفوذپذیری پایین
  • مقاومت بالا در برابر نوسانات جوی و انجماد
  • درخشندگی و ساب پذیری بالا

 

سنگ گرانیت دلیکاتوس طلایی

سنگ گرانیت دلیکاتوس طلایی دارای زمینه طلایی با دانه‌های ریز به رنگ مشکی و هاله‌های کرم رنگ است.

این سنگ یک گرانیت وارداتی است که از کشور برزیل به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

سنگ گرانیت دلیکاتوس طلایی دارای قیمت بالایی است اما با این حال به دلیل داشتن طرح خاص و زیبای خود بین معماران و مشتریان محبوب است.

از ویژگی‌های بارز این سنگ میتوان به مقاومت بسیار بالای آن در برابر سرما، گرما، ضربه و فشار اشاره کرد.

 

موارد استفاده و کاربرد سنگ گرانیت دلیکاتوس طلایی

  • نما بیرونی و داخلی ساختمان
  • سنگ‌فرش
  • سنگ‌فرش و دیوار لابی
  • سنگ کف آسانسور
  • قاب آسانسور و…


سنگ گرانیت طلایی خرمدره

سنگ گرانیت خرمدره از چندین معدن و چندین سینه کار قابل استخراج میباشد که هر یک سورت های متفاوت با رنگ های مختلفی دارند از جمله:فیلی،شکلاتی، طلایی میباشد. یکی از معروفترین این رنگها طلایی آن میباشد.
سنگ گرانیت طلایی خرمدره از نوع دانه دار است که دارای زمینه ی طلایی به همراه دانه های ریز مشکی و سفید است. سنگ گرانیت خرمدره در برخی موارد دارای خلل و فرج است که جهت افزایش استحکام و کیفیت سنگ خلل و فرج ها توسط رزین پر میشوند. این سنگ در سورت های ضعیف دارای لکه های سیاه است که به اصطلاح به انها غده میگویند. این سنگ به روش های سابیده،فلیم،کوبیک و جداول سنگی قابل فراوری میباشد که هر یک بر اساس کاربرد این سنگ فراوری شده و به بازار سنگ عرضه میشود. و در ابعاد اسلب،تایل،پله و کوبیک قابل برش میباشد.

معرفی انواع سنگ گرانیت طلایی

کاربرد سنگ گرانیت طلایی خرمدره:

  • سنگ کف فضای داخلی ساختمان
  • سنگ کف فضای خارجی
  • سنگفرش محوطه و پیاده رو ها
  • سنگفرش سوله های صنعتی و بهداشتی
  • نمای بیرونی و داخلی
  • دیواره پارکینگ
  • بدنه راه پله و سنگ پله
  • جدول سنگی

 



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

سنگ مرمریت دهبید احرار، سنگی است که از معدنی در صفاشهر واقع در استان فارس استخراج می گردد. سنگ مرمریت دهبید احرار ویژگی های منحصر به فردی دارد که یکی از آن ها، رنگ آن است. سنگ دهبید احرار معمولا دارای پس زمینه های رنگی سفید خامه ای تا بژ پررنگ می باشد که رگه های ظریف خاکستری و قهوه ای دارد.

پالت رنگ ملایم این سنگ باعث شده تا حس ظرافت و گرما به محیط بدهد و بتواند با تمام سبک های دکوراسیون هم خوانی داشته باشد. بنابراین در حال حاضر طراحان و سازندگان تمایل زیادی به استفاده از این نوع سنگ نشان می دهند.

لازم به ذکر است که سنگ مرمریت دهبید حرار را می توان برای زیبایی و جذابیت بیشتر جلا داد و یا این که برای ظاهر طبیعی تر به صورت مات استفاده کرد. همین طور این سنگ با توجه به ویژگی هایی که دارد و تخلخل کم آن می تواند در مقابل پارگی و سایش دوام بیاورد، بنابراین در جاهای پر تردد و رفت و آمد به کار می رود.

ویژگی های اصلی سنگ اسلب مرمریت دهبید

  • متراکم و مستحکم
  • مقاومت سایشی خوب
  • جذب آب کم
  • ساب پذیری بسیار
  • مقاومت فشاری خوب


کاربرد سنگ مرمریت دهبید احرار

سنگ مرمریت دهبید احرار


این سنگ با توجه به ویژگی هایی که دارد در بخش های مختلف ساختمان ها به کار می رود که عبارتند از:
• سنگ فرش فضاهای داخلی ساختمان
• سنگ نمای داخلی ساختمان های تجاری و لوکس
• سنگ فرش راه پله ها و راه روها
• کفپوش پارکینگ
• کفپوش ورودی و لابی هتل ها
• میز و کانتر آشپزخانه
(همین طور سنگ مرمریت دهبید احرار علاوه بر صنعت ساختمان سازی، در ساخت مصنوعات سنگی و لوازم تزئینی نیز مورد استفاده می گیرد)


قیمت سنگ مرمریت دهبید احرار

سنگ مرمریت دهبید احرار را می توان جزء سنگ‌های گران قیمت دسته سنگ مرمریت‌ قرار داد زیرا این سنگ‌ها از کیفیت بالا و جلوه‌ی زیبایی برخوردار هستند. محبوبیت این سنگ در بازارهای خارج از کشور هم یکی از دلایل مهم قیمت بالای مرمریت دهبید احرار است. اما به طور کلی فاکتورهایی مانند روشنی رنگ زمینه و یکنواختی طرح و عدم ناخالصی در سنگ، ضخامت، ابعاد و کیفیت موادی که در طی مراحل فراوری استفاده شده است در قیمت گذاری این سنگ موثر است.

معدن سنگ مرمریت دهبید احرار

سنگ دهبید احرار یکی از معادن منطقه دهبید است که معادن مختلفی از جمله؛ معدن سنگ دهبید شایان، حسن آباد، ارکیده، زارع و …. در این منطقه هستند. مشخصات فیزیکی و شیمیایی تمامی معادن سنگ دهبید تقریبا یکسان است و کمی تفاوت ظاهری دارند.

سنگ مرمریت دهبید احرار

نکات خرید سنگ احرار دهبید

در زمان تحویل سنگ دهبید احرار باید به یک سری نکات توجه کنید که عبارتند از:

  1. ابعاد سنگ با متراژ سفارشی را بررسی نمایید.
  2. در زمان تحویل سنگ، نماینده ای از طرف مجموعه شما در محل حاضر باشد.
  3. شکستگی و خرابی سنگ ها را بررسی نمایید.
  4. پیش از ثبت سفارش، موجودی سنگ ها را ارزیابی کنید تا در زمان سفارش با کمبود رو به رو نشوید.
  5. ابعاد و نوع سنگ دهبید را با دقت انتخاب نمایید.

 

معایب مرمریت دهبید احرار

 

  • برای به کارگیری در قسمت‌های بیرونی و باز زیاد مناسب نیست.
  • اگر در معرض نور آفتاب در مدت زمان طولانی قرار گیرد کم کم بد رنگ می‌شود.
  • اگر در مکان‌های پر رفت آمد به عنوان سنگ‌فرش یا کفپوش به کار گرفته شوند به مرور زمان دچار ساییدگی می‌شوند.
  • قیمت نسبتا بالا

مزایای سنگ مرمریت دهبید احرار

سنگ مرمریت دهبید احرار

  • مستحکم و متراکم
  • جذب آب پایین
  • ساب پذیری بالا
  • سطح براق
  • تخلخل کم در مقایسه با تراورتن‌ها
  • تراکم زیاد
  • دوام و ماندگاری بالا
  • مقاومت سایشی زیاد


:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

 

طبق تعریف استاندارد انجمن مواد و آزمون آمریکا ASTM سنگ ساختمانی (Building Stone) به سنگ طبیعی گفته می شود که در اندازه ها و شکل های معینی انتخاب و فرآوری می شوند. این سنگ ها با یک یا چند سطح فرآوری شده و یا بدون سطح فرآوری شده در نمای ساختمان ها، جداول و سنگ فرش خیابان ها، بناهای یادبود و تاریخی استفاده می شوند؛ به بیان دیگر به سنگی طبیعی با کیفیت مناسب که بتوان آن را به همان صورتی که در طبیعت یافت می شود، استخراج نموده و به صورت انواع سنگ ساختمانی مورد استفاده در صنعت ساختمان، بریده و مصرف نمود، سنگ ساختمانی اطلاق می گردد.

استاندارد سنگ های ساختمانی

استاندارد سنگ چیست؟

استاندارد سنگ به مجموعه قوانینی گفته می شود که به کنترل کمی و کیفی سنگ و ویژگی های آن می پردازد. استاندارد ابعاد، ضخامت و وزن و دیگر ویژگی های مناسب سنگ را برای به کار گیری در ساختمان های مختلف با توجه به موقیت بنا و کاربری آن تعیین می کنند. توجه به استاندارد های سنگ از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که با توجه به این استاندارد ها می توان یک سازه ی ایمن ساخت.


استاندارد های سنگ ساختمانی

در کمیته سنگ های ساختمانی ایران تا کنون 8 استاندارد در زمینه سنگ های ساختمانی منتشر شده است که به دلیل فراوانی و گستردگی خواص سنگ ها، این تعداد ناکافی بوده. از این رو باید از استاندارد های سایر کشور ها کمک گرفت. این استاندارد ها GOST ، ASTM و استاندارد ایران ISIRI می باشند.

مهمترین استانداردهای سنگ ساختمانی در دنیا که برای 5 مورد از آنها استاندارد معادل ایرانی وجود دارد، در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود:

ردیف عنوان کد استاندارد ایرانی کد استاندارد خارجی
  1. مقاومت کششی – BIS 121

  2. میزان جذب آب ISIRI 5699 ASTM C121

  3. مقاومت فشاری ISIRT 5698 ASTM C170

  4. مقاومت سایشی ISIRT 5700 ASTM C1353

  5. وزن مخصوص ISIRI 5699 ASTM C97

  6.  مدل گسیختگی ISIRI 5690 ASTM C120

 

استاندارد در سنگ تزئینی چگونه تعیین می شود؟

سنگ های تزئینی اغلب در نمای ساختمان به کار می روند. از همین رو استاندارد های مورد استفاده در این سنگ ها اغلب در راستای تعیین ضخامت، وزن، مقاومت در برابر شرایط مختلف و درصد جذب آب صورت می گیرد. البته لازم به ذکر است که استاندارد ها با توجه به نوع سنگ تعیین شوند. از همین رو نوع سنگ تزئینی نیز در تعیین استاندارد های آن تاثیر بسزایی دارد.


بر اساس استاندارد های سنگ ساختمانی، سنگ ها بر اساس جنس چگونه رده بندی می شوند؟

استاندارد سنگ ها، یک رده بندی کلی بر اساس جنس برای سنگ ها تعیین کرده است که دارای سه رده است. طبق این رده بندی هر سنگ به یکی از این سه رده تعلق دارد. این رده ها شامل سنگ های رسوبی، سنگ های دگرگونی و سنگ های آذرین هستند.

حداقل الزامات و استاندارد سنگ های ساختمانی تراورتن:

حداقل الزامات و استاندارد سنگ های ساختمانی تراورتن:


حداقل الزامات و استانداردهای لازم برای سنگ های گرانیت و مرمریت:

حداقل الزامات و استانداردهای لازم برای سنگ های گرانیت و مرمریت:


حداقل الزامات و استانداردهای لازم برای سنگ های آهکی:

حداقل الزامات و استانداردهای لازم برای سنگ های آهکی:

 

 



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

سنگ به دو صورت تر (با ملات) و خشک (بدون ملات) در نمای ساختمان نصب می‌گردد. روش نصب خشک که با عنوان روش نصب مکانیکی نیز شناخته شده است، با استفاده از پیچ و مهره فلزی انجام می‌پذیرد. در این روش ملات و سیمان به کار برده نمی‌شود بلکه سنگ با استفاده از پیچ و مهره فلزی بر روی دیوار نمای ساختمان نصب می‌گردد. در روش نصب خشک باید سنگی که برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضخیم باشد، چرا که در این روش، نیاز به سوراخ کردن سنگ است و چنانکه سنگ از ضخامت مناسبی برخوردار نباشد ترک خواهد خورد. استفاده از نمای خشک سنگ مرسوم ترین روش در طراحی نما و اجرای آن می باشد.

با این همه، نصب خشک سنگ نما دارای مزایایی است که موجب ترجیح این روش بر روش‌های دیگر می‌شود.

 

 

انواع سیستم نصب نمای سنگ خشک

نصب نمای خشک به روش های مختلفی انجام می شود همچون:

 

  • روش مشهود (نمایان)
  • نامشهود (غیرنمایان)
  • چسب سنگ مخصوص
  • پروفیل های شیاردار

 

 

اجرای سنگ نمای خشک

آسیب هایی که به نمای ساختمان وارد میشود ، علاوه بر اینکه زیبایی ظاهری ساختمان را دچار مشکل میکنند ، باعث نفوذ نفوذ رطوبت به داخل ساختمان و آسیب به عایق بندی ساختمان نیز میشوند.

اجرای نمای سنگ خشک سیستمی خود ایستا میباشد. در این روش ابتدا زیر سازی نما ، با توجه به وزن نما انجام میگیرد.در مرحله بعد پروفیل آلومینیومی روی اجزای زیر سازی قرار میگیرد ، بعد از این مراحل عایق های حرارتی نصب میشوند. در نهایت ، قطعات سنگ با استفاده از گیره ها بر روی پروفیل آلومینیومی کار داده میشود.

 

مزایای سنگ نمای خشک

 

  • سرعت اجرای بالای کار
  • کیفیت بالا
  • عایق حرارت و صدا
  • عدم نم دادگی به داخل ساختمان
  • مقاوم در برابر زلزله
  • محافظت در برابر عوامل جوی
  • کاهش دور ریز مصالح
  • هزینه بازسازی کمتر نسبت به روش سنتی
  • افزایش عمر نما

 

 

معایب نمای سنگ خشک

این احتمال وجود دارد که به دلیل استفاده از بست و پین در پشت سنگ، سنگ مورد نظر شکسته شود. برای جلوگیری از این کار باید 2 کار انجام داد:

 

  • می توان از سنگ با ضخامت بیشتر از 2 سانت استفاده کرد.
  • استفاده از نیروی ماهر و متخصص در هنگام اجرا.

 

 

 

مناسب ترین سنگ برای سنگ نمای خشک

برای خرید سنگ نما ، باید با افراد متخصص در این زمینه مشورت کرد ، و بهترین سنگ را برای نمای ساختمان انتخاب و به کار گرفت . برای تشخیص سنگ خوب با وسیله ای فلزی ، ضربه ای به سنگ وارد کنید در صورتی که صدای شیشه بدهد ، سنگ سالم است . در غیر این صورت سنگ دارای پوسیدگی میباشد .سنگ نما علاوه برا اینکه باید ظاهر زیبا و دلربایی داشته باشد می بایست از استحکام و مقاومت بالایی نیز برخوردار باشد . اصولا گرانیت و تراورتن از مقاومت بالایی برخوردارند ، ضمن اینکه تراورتن قیمت مناسب تری هم دارد.

سنگ نما را باید متناسب با شرایط محیط انتخاب کرد . برای مثال در مناطق سردسیر از سنگ هایی که تخلخل کمتری دارنداستفاده میشود . به هر حال هر شرایط اقلیمی سنگ نمای متناسب با خود را می پذیرد و انتخاب اشتباه سنگ نما می تواند نمای ساختمان را دچار مشکل کند .

 

قیمت اجرای نمای سنگ خشک

در مقایسه با انواع متریال نمای خشک ، قیمت اجرای نمای سنگ خشک تا حدی بالاتر بوده آن هم به این دلیل است که در این روش سنگ استفاده شده باید حکمی بوده و تقریبا از ضخامت بالای 5/2 سانتیمتر برخوردار باشد . البته در این روش اتصالات نمای خشک تقریبا از نظر قیمتی با توجه به روش نصب با متریالهای دیگر نمای خشک تفاوت قیمتی چندانی ندارد.

 



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

سنگ دگرگون چه نوع سنگی است ؟

بسیاری از سنگ‌های ساختمانی معروف از جمله سنگ مرمر، سنگ چینی (کریستال) و سنگ مرمریت (البته بعضی از انواع مرمریت و نه همه انواع آن) امروزه در دسته سنگ دگرگون قرار می‌گیرند. از اینرو شناخت انواع سنگ‌ دگرگون خالی از لطف نیست.

سنگ ها يکی از قابل مطالعه ترين عناصر طبيعی می‌باشند. که تقريباً برای غالب رشته‌‌های علوم مورد استفاده قرار می‌گيرند. تمامی کارشناسان سنگ در صنایع سنگ میرزایی نیز ملزم به مطالعه وسيع و طولانی در شناخت سنگ و ساير مشخصات آن هستند.


سنگ های دگرگونی در اثر تغییر شکل یافتن سنگ های دیگر تحت شرایط فیزیکی و شیمیایی شدید در حالت جامد به وجود می آیند. سنگ های تغییر یافته سنگ ثانویه نامیده می شوند و این تغییرات می تواند روی سنگ های آذرین متبلور شده از ماگما، سنگ های رسوبی سطحی و حتی خود سنگ های دگرگونی اتفاق بیفتد. این سنگ ها ممکن است در نگاه اول شبیه به سنگ های آذرین متبلور شده به نظر برسند ولی با کمی دقت می توان فهمید که کانی های سازنده شان به صورت منظم و طبقه طبقه قرار گرفته اند و دگرگونی هستند.

سنگ‌های دگرگونی چگونه تشکیل می‌شوند؟

سنگ دگرگون چه نوع سنگی است ؟

برخی از سنگ‌های آذرین و رسوبی در برابر تغییرات شدید محیط جامد می‌شوند و این تغییرات از طریق فرایند دگرگونی می‌باشد. همچنین در بسیاری از مواقع این تغییر شرایط باعث ایجاد تبادلاتی در درون سنگ‌ها خواهد شد. دگرگونی در پوسته زمین، در زیر ناحیه هوا زدگی، سیمانی شدن و بالاتر از ناحیه ذوب اتفاق می‌افتد. در این محیط سنگ‌ها برای تطبیق با شرایط تشکیل، دچار تغییرات شیمیایی و ساختاری می‌شوند که در این فرایند سنگ دگرگون ایجاد می‌شود.
برخی از سنگ های دگرگونی که ساختار و ظاهر طبیعی آنها تحت تأثیر حرارت و فشار زیاد تغییر کرده است به شرح زیر است:

  • خاک رس به تخته سنگ
  • سنگ آهک به مرمر
  • سنگ آهک به مرمریت
  • گرانیت به گنیس
  • شیل به شیست
  • زغال سنگ به گرافیت
  • ماسه سنگ به کوارتزیت

انواع سنگ ها می توانند در معرض تغییرات دما و فشار باشند. تا ظاهر آنها کاملاً تغییر کند. با این حال، سنگ‌های دگرگونی غالباً از سنگ‌های آذرین یا رسوبی به دست می‌آیند که در نتیجه تغییرات فیزیکی محیط، تغییر شکل پیدا کرده اند یا به عبارت بهتر دوباره دچار تبلور شده اند.


انواع سنگ های دگرگونی

دگرگونی دینامیکی یا دگرگونی کاتاکلاستیک

دگرگونی کاتاکلاستیک مربوط به تغییر شکل مکانیکی است. مثلاً زمانی که دو بلوک سنگی در یک زون گسلی از کنار هم عبور می‌کنند، این نوع دگرگونی رخ می‌دهد. بر اثر لغزشی که در زون گسلی روی می‌دهد و بر اثر اصطکاک ایجادشده، گرما تولید می‌شود. سنگ‌ها در این قسمت خرد و ساییده می‌شوند. دگرگونی کاتاکلاستیک چندان معمول نیست و اغلب در زون های باریکی که در آن‌ها لغزش روی می‌دهد، اتفاق می‌افتد.

دگرگونی حرارتی یا مجاورتی

در دمای بالای ناشی از توده های نفوذی، نوعی دگرگونی به نام دگرگونی مجاورتی رخ می دهد، این نوع دگرگونی محدود به ناحیه کوچکی در اطراف توده های نفوذی می باشد و این ناحیه، هاله دگرگونی نامیده می شود و خارج از این ناحیه دگرگونی رخ نمی دهد.

دگرگونی ناحیه‌ایی

این نوع دگرگونی در محدوده وسیعی اتفاق می‌افتد و میزان تغییر شکل در آن بسیار است؛ بنابراین، دگرگونی ناحیه‌ایی سبب تشکیل شدن سنگ‌های دگرگونی با فولیاسیون بالا می‌شود. این سنگ‌ها شامل اسلیت ها، شیست ها و گنیس ها هستند. به عنوان مثال، زمانی که صفحه‌ی دو قاره با یکدیگر برخورد می‌کنند، فشاری بر سنگ‌ها وارد می‌شود. سنگ‌های دگرگونی ناحیه‌ایی در مرکز مناطق کوه زایی تشکیل می‌شوند. فشار باعث چین‌خوردگی شده و سبب افزایش ضخامت پوسته می‌گردد. چین‌خوردگی و ضخیم شدگی سنگ‌ها، آن‌ها را به سمت اعماق با فشار و دمای بالا سوق می‌دهد.

دگرگونی استاتیک یا انباشتی

در اعماق چند صد متری زمینکه دما بیشتر از ۳۰۰ درجه می باشد، سنگ های رسوبی تحت دما و فشار زیاد قرار می گیرند و کانی های جدیدی در این ناحیه تشکیل می شود. زنوئیت ها کانی هایی هستند که در اثر دگرگونی دفنی ایجاد می شوند. این نوع دگرگونی شباهت بسیار زیادی به دیاژنز دارد و در درجات افزایش دما و فشار آن با دگرگونی ناحیه ای قابل مقایسه است.

دگرگونی هیدروترمال یا دگرسانی هیدروترمال

جریان پیدا کردن سیال های داغ و فعال از لحاظ شیمیایی در سنگ ها، به ایجاد دگرگونی با درجه پایین و ایجاد اسکارن و سرپانتین می انجامد.

دگرگونی اصابتی یا ضربه ای

وقتی شهاب سنگ ها با سرعت بسیار زیاد به سنگ ها برخورد می کنند، به دلیل فشار شدید و شوک حرارتی ایجاد شده، سنگ ها دچار دگرگونی اصابتی می شوند.


نمونه‌ایی از سنگ‌های دگرگونی

سنگ لوح

یک نوع سنگ از دگرگونی آرژیلیت، شیل و در موارد خاصی از سنگ‌های آذرین خیلی ریزبلور - نظیر توف‌ها - به وجود آمده است. ارزش اقتصادی این سنگ به طور اهم به وجود صفحات جدایش، که کلیواژ نامیده می‌شود، بستگی دارد. این خاصیت در سنگ‌های لوح متفاوت است. برخی از آن‌ها را می‌توان به سادگی به صفحات نازک تقسیم کرد و در برخی دیگر این کار، خیلی به دشواری صورت می‌گیرد. یخبندان اثر خیلی بدی روی قابلیت جدایش لایه‌ها دارد، لذا سنگ را باید در معدن تا تازه است استخراج کرد.

سنگ مرمر
کلسیت، کانی اصلی سازنده سنگ مرمر است. این سنگ دارای بلورهای درشت، در هم بافته، متراکم و فاقد تورق می باشد. در مواردی دیده شده است که مواد آلی سنگ های اولیه به صورت نوار و لایه هایی در این سنگ دیده می شوند. این امر به دلیل ایجاد حالت جریانی و تغییر شکل اتفاق می افتد. سنگ مرمر در رنگ های خاکستری متمایل به آبی یا قهوه ای، سفید و صورتی در بازار یافت می شود.


کوارتزیت
کوارتز کانی اصلی تشکیل دهنده این سنگ است ولی کانی های میکا، فلدسپات، آکانیت و ماربل نیز بمقدار کم در آن دیده می شوند. رنگ طبیعی کوارتزیت سفید است ولی اگر ناخالصی داشته باشد رگه هایی از خاکستری رنگ که به دلیل دگرگون شدن ماسه سنگ های کوارتزیتی به وجود می آیند، در این سنگ های دگرگونی دیده می شود. کوارتزیت به دلیل مقاومت بالایش در ساخت کف و پله استفاده می شود.


اسلیت
این نوع سنگ دگرگون شده بافتی با دانه های ریز داشته و دارای تورقی خاص به نام رخ اسلیتی است. اختلاف در رنگ یا ابعاد دانه ها، موجب شناسایی اثرات لایه بندی اولیه در تعداد زیادی از اسلیت ها می شود و این سطوح، زاویه ای با سطوح رخ اسلیتی می سازند. کلریت، مسکویت و کوارتز نمونه هایی از کانی های اسلیت هستند ولی بلورشان به قدری کوچک است که تنها با میکروسکوپ دیده می شود. اسلیت نوعی سنگ است که درجه دگرگونی کمی دارد و به طور عمده از شیل تشکیل شده است. این کانی در رنگ های سیاه، قرمز، خاکستری و سبز یافت می شود.


کاربرد سنگ های دگرگونی

سنگ دگرگون چه نوع سنگی است ؟

نوع سنگ دگرگونی، کاربرد آن را تعیین می کند، که تا حد زیادی به مواد معدنی درون سنگ بستگی دارد. دو سنگ دگرگونی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند مرمر و کوارتزیت هستند. مرمر معمولاً در مجسمه سازی و آثار هنری همراه با ساخت و ساز تزئینی استفاده می شود. همچنین اغلب آسیاب می شود و در برخی موارد در پلاستیک، کاغذ و حتی خمیر دندان استفاده می شود.

کوارتزیت احتمالاً بیشتر به دلیل استفاده از آن در آشپزخانه ها به عنوان رومیزی شناخته شده است. کوارتزیت گاهی اوقات خرد می شود و در ساخت خطوط راه آهن استفاده می شود. شیست و اسلیت ممکن است در محوطه سازی استفاده شود، در حالی که اسلیت ممکن است در سقف نیز استفاده شود.

تاثیر فشار در دگرگون شدن سنگ ها

سنگ دگرگون چه نوع سنگی است ؟

فشار حاصل از طبقات بالایی که به میزان ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع به ازای هر کیلومتر عمق است، مانند فشار هیدرواستاتیک عمل کرده و به صورت ایزوتروپ بر سنگ ها وارد می شود.

به طور کلی حاصل این نوع فشار ایجاد کانی هایی با وزن مخصوص بیشتر است.

فشار جهت دار
در این حالت فشار وارده، در جهت های خاصی شدید تر است و به صورت ایزوتروپ نیست و در نتیجه آن کانی هایی که در امتداد خاصی هستند یا طویل و متورق اند، به وجود می آید.

فشار آب
این فشار به صورت کم و جزئی است. در اثر واکنش ها و فعل و انفعالاتی که به هنگام دگرگونی رخ می دهد، مقدار اندکی آب تولید می شود که خود، نقش مهمی در تشکیل سنگ های دگرگونی دارد.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

انواع سنگ های ساختمانی از مهمترین و بادوام ترین مصالح ساختمانی می باشد . تنوع سنگ ها و معادن کشور و گسترش ساختمان هایی با کاربرد های مختلف انتخاب و خرید نوع مناسب سنگ را برای معماران و کارفرمایان مشکل می کند. نکات مهمی هست که طراحان و ساختمان سازان در هنگام خرید و فروش سنگ باید به آن توجه کنند.در ادامه در این مقاله با این نکات آشنا می شویم.

1- دوام سنگ

می دانیم که هر سنگ ساختمانی خصوصیات منحصر به فرد خود را داراست و بنابراین نوع سنگ و دوام آن می تواند اولین و مهم ترین پارامتر خرید تلقی شود. این که بدانیم چه سنگی برای کجا بهترین عملکرد را دارد خود به تنهایی نیمی از دوام سنگ را به دنبال خواهد داشت. به طور مثال می دانیم که سنگ تراورتن برای نما و سنگ گرانیت برای راه پله بهترین گزینه است. اگر جای این دو سنگ و کاربری آن ها عوض شود این موضوع به کلی برعکس شده و دوام آنچنانی از آن ها نخواهیم داشت. بنابراین اولین قدم شناخت سنگ و کیفیت و دوام آن و در دومیت قدم اجرای دقیق و اصولی سنگ ها می باشد. سنگ تراورتن در برابر بارندگی و آفتاب مقاوم است. سنگ چینی و سنگ مرمریت در برابر فشار و سایش مقاوم است و سنگ گرانیت تمامی این موارد را با خود دارد.


۲- جذب آب سنگ
میزان جذب آب سنگ یکی دیگر از عوامل و نکات مهم در هنگام خرید سنگ محسوب میشود. سنگ شما باید متناسب با کاربری آن، جذب آب مناسبی داشته باشد. تمامی سنگ ها جذب آب دارند ولیکن میزان جذب آنها با هم متفاوت است بعنوان مثال سنگ های لایم استون جذب آب بالایی دارند و نمیتوان در جاهایی که در معرض رطوبت و کثیفی هستند استفاده کرد زیرا لک پذیری بالایی دارند و در اثر شرایط جوی و رطوبت پوسیده میشوند.

3- رنگ سنگ

سومین مورد با اهمیت پس از تعیین قیمت حدودی، انتخاب بهترین رنگ سنگ است. رنگ سفید گران ترین و رنگ های کرم و شکلاتی به ترتیب قیمت های مناسب تری دارند. بنابراین با توجه به رنج قیمتی که در نظر داریم، انتخاب رنگ بر اساس طرح و سلیقه مشخص خواهد شد. سنگ نما می تواند رنگ های گفته شده و سنگ های داخلی می توانند مشکی، طوسی، سبز، قرمز و آبی نیز باشند. بنابراین رنگ سنگ می تواند تا حدودی جنس و معدن آن را نیز مشخص کند.

4- بافت سنگ
توجه به بافت و تراکم سنگ نیز می تواند بسته به شهر محل پروژه و آب و هوای آن حائز اهمیت باشد. در واقع توجه به جنس سنگ می تواند در نهایت توجه به بافت و تخلخل سنگ نیز منجر شود. سنگ گرانیت متراکم ترین سنگ ساختمانی به شمار می رود و به همین دلیل است که جذب آب فوق العاده پایین و دوام بسیار بالایی دارد. سنگ تراورتن تراکم کمتری داشته و به دلیل وجود خلل و فرج در دل آن در دسته سنگ هایسبک وزن قرار می گیرد. سنگ های مرمریت و کریستال هم در بین این دو سنگ قرار دارند و تراکم های متوسط رو به بالا دارند. بنابراین سنگ متراکم بهترین سنگ برای کاربری کف تلقی می شود.


5- کاربرد سنگ
یکی از نکات مهم هنگام خرید سنگ در نظر گرفتن کاربرد آن است به طور مثال اگر سنگ انتخابی شما برای نمای بیرونی ساختمان است پس انتخاب سنگ نما ی بیرونی شما باید سنگ تراورتن، سنگ گرانیت و یا کریستال (چینی) باشد. زیرا سنگ های نام برده شده در برابر نوررخورشید، سرما و گرما مقاوم میباشند و رنگ و ساب خود را بر اثر شرایط جوی از دست نخواهند داد.


6- قیمت سنگ
انتخاب و خرید سنگ می بایست با بودجه شما متناسب باشد. سنگ ها سورت های گوناگونی دارند و سنگ های مشابه بسیار هستند. بعضی از معادن سنگ بدلیل تقاضای زیاد و صادراتی بودنشان قیمت بالایی دارند ولیکن سنگ های مشابه آن با قیمت کمتری از معادن دیگر وجود دارد که میشود جایگزین این گونه سنگ ها شود. دلیل دیگر موثر بر قیمت سنگ، سایز و نوع فرآوری آن است بدین صورت که فرآوری سنگ به روش اره و اسلب از قیمت بالاتری نسبت به روش فرآوری قله بر دارد. بنابراین اگر بودجه کافی برای خرید سنگ اسلب را ندارید میتوانید سنگ های سایز کوچکتر را جایگزین نمایید.

7- نوع فرآوری سنگ

صیقلی، تیشه ای، بوش همر، فلیم، چرمی، کات بروکن، اسکراچ و ... از انواع فرآوری های سنگ ساختمانی به شمار می روند. این که در کدام کاربری ساختمان کدام یک از آن ها استفاده شود نکته ای مهم است که ما مشورت طراح و مجری کار صورت می گیرد. به عنوان مثال سنگ کات بروکن برای اجرا در کف مناسب نیست و دیگر آن که سنگ تیشه ای برای بدنه نما لازم نیست. بنابراین فضای کار، محیط مسقف یا سر باز و از همه مهم تر محل اجرای سنگ می تواند مهم ترین عامل تعیین کننده نوع سنگ از نظر فرآوری تلقی شود. در بازار ساخت و ساز امروز بیشترین درخواست سنگ برای مدل صیقلی و پولیش خورده است و پس از آن شاهد اجرای سنگ های تیشه ای و بوش همر می باشیم.

8- معدن سنگ
در تمامی جنس های سنگ مانند تراورتن، مرمریت، گرانیت، چینی و لایمستون ها معادن سنگ بسیار زیاد و متفاوتی داریم که انتخاب هر یک از آن ها می تواند خرید و انتخاب ما را تکمیل کند. این موضوع در تراورتن ها پر رنگ تر است چرا که کشور ایران از نظر تنوع رنگ در تراورتن ها در رتبه اول جهانی قرار داشته و این نعمت الهی کار ما را کمی سخت خواهد کرد! انتخاب معدن درست که با اعتماد به فروشنده صورت می گیرد می تواند پس از انتخاب اصولی جنس، بهترین پارامتر ماندگاری سنگ تلقی شود. پس پیشنهاد مشاوران ما نیز همواره همین است که معدن سنگ بر اساس تجربه و علم فروشنده معتبر صورت پذیرد تا بهترین انتخاب را با یکدیگر داشته باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

طریقه نگهداری و شستشوی اصولی سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از جمله سنگ‌های ساختمانی محبوب و پرکاربرد است که برای بسیاری از فضاهای داخلی ساختمان و همچنین نمای خارجی ساختمان قابل استفاده است. این سنگ همچون هر سنگ ساختمانی دیگری، نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد. در صورتی که از سنگ تراورتن به صورت اصولی نگهداری شود و از بهترین روش برای شستشوی آن استفاده شود، سنگ طول عمر بیشتری پیدا می‌کند. حال بهتر است ببینیم که نحوه نگهداری و شستشوی صحیح سنگ تراورتن به چه صورت است و از چه راه‌هایی میتوان منجر به افزایش طول عمر آن شد.

مراقبت و شستشوی سنگ تراورتن در فضای داخلی

به طور کلی دو نوع از پرداخت و فراوری سنگ تراورتن وجود دارد که بیشتر در فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ تراورتن هوند که در این فراوری سطح سنگ نسبتا مات شده و انعکاس نور کمی دارد. و سنگ تراورتن براق یا پولیش که سطح سنگ بسیار براق شده و نور زیادی را منعکس می کند.

برای تمیز کردن این دو نوع سطح از سنگ تراورتن میتوان با استفاده از دستمال یا یک تی خشک ابتدا گرد و غبار را پاک کرده سپس با استفاده از آب خالی و یا یک دستمال مرطوب آلودگی های دیگر را تمیز کنید. توجه داشته باشید که استفاده از مواد شوینده اسیدی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

استفاده از پاک کننده های بدون صابون نیز ایده آل تر است، زیرا صابون میتواند لک و رگه روی سنگ به جا بگذارد و سنگ را کدر کند. در صورت استفاده از مواد صابون دار بهتر از محلول رقیقی درست کنید و بعد از پاک کردن با این محلول، سنگ را با آب داغ به طور کامل آبکشی کنید.

مراقبت و شستشوی سنگ تراورتن در محیط های خارجی و نماها


برای تمیز کردن سنگ نماهای ساختمان باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. به طور مثال به میزان رطوبت منطقه و نوع آلودگی باید توجه بسیاری داشت.

تمیز کردن نمای ساختمان تروارتن با توجه به عوامل گفته شده قابل انجام است که در زیر به آن اشاره شده است:

• شستشو توسط آب

• شستشو توسط مواد شیمایی

یکی از بهترین و آسان ترین روش ها برای شستشوی سنگ تراورتن با استفاده از فشار آب و یا بخار آب می باشد که امن ترین روش است و کمترین آسیب را به نما می زند. استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن رنگ، لکه های سخت و برچسب های تبلیغاتی می تواند موثر باشد اما به این مسئله دقت داشته باشید که از این روش برای تمام نمای ساختمان نمی توان استفاده کرد.

انواع لکه و نحوه شستشوی سنگ تراورتن

 

از بین بردن بیشتر لکه های سطحی با استفاده از پاک کننده مناسب خانگی یا تجاری امکان پذیر است. اما اولین قدم برای این کار، تشخیص نوع لکه است. هنگامی که نوع لکه را مشخص کردید، به راحتی می توانید برای از بین بردن آن اقدام نمایید.

  • لکه های روغنی:

هر نوع محصولی که دارای روغن باشد می تواند باعث ایجاد لکه روغن رو سنگ شود و آن را تیره کند. برای از بین بردن لک روغن ابتدا با یک دستمال پارچه ای ماده روغنی را برداشته سپس لک را با استفاده از دستمال و پاک کننده های مخصوص مثل چربی زدای قلیایی یا مواد شوینده خانگی پاک کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که شوینده را به طور مستقیم بر روی لک نریزید زیرا ممکن است باعث رقیق شدن و نفوذ بیشتر به داخل سنگ شود.

  • لکه های جوهر:

لکه های به وجود آمده توسط جوهر خودکار، ماژیک، خودنویس و … را اگر رنگ سنگ تراورتن روشن باشد، می توانید آن را با سفید کننده مثل وایتکس تمیز کنید و برای سنگ های تراورتن تیره از استون یا رقیق کننده لاک استفاده کنید. البته مراقب باشید که به هیچ عنوان به صورت مستقیم از مواد شوینده بر روی لک استفاده نشود.
لکه ها و حلقه های آب:
ریختن آب و خشک شدن آن روی سنگ تراورتن سبب ایجاد لک آب می شود. برای تمیز کردن این لک از سیم های ظرفشویی با جنس نرم استفاده کنید.

  • لکه های مواد غذایی:

هر نوع لکه حاصل از چای، قهوه، آبمیوه، مواد غذایی دارای اسید، باعث ایجاد لک بر روی سنگ تراورتن می شود. با استفاده از شوینده های موجود در بازار و یا پاک کننده های خانگی که خودتان میتوانید درست کنید، این لکه ها را از بین ببرید.

برای تهیه این پاک کننده 12 درصد پراکسید هیدروژن با چند قطره آمونیاک را مخلوط نمایید و بر روی لکه ها قرار دهید و بلافاصله با دستمال پاک کنید.

  • لک های حاصله از شوره سنگ تراورتن:

شوره سنگ نوعی رسوب نمک های معدنی درون سنگ می باشد که توسط آب به سطح سنگ منتقل می شود و بعد از تبخیر شدن آب بروی آن باقی می ماند. اگر سنگ به تازگی شوره زده باشد، فقط کافی است سطح سنگ را جاروبرقی بکشید و سطح سنگ را خشک نگه دارید. اما اگر مشکل دائمی باشد و تمیز کردن لکه از توان شما خارج باشد باید از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید.

چند نکته پیرامون نگهداری از سنگ تراورتن

برای نگهداری از سنگ تراورتن، بهتر است از تماس مواد شیمیایی قوی و مواد اسیدی با سطح سنگ جلوگیری کنید.
در صورتی که به شستشوی سنگ تراورتن پرداختید، بهتر است سطح آن را با یک پارچه نرم خشک کنید. این کار موجب می‌شود از ترک خوردگی تدریجی سنگ جلوگیری شود.
برای جلوگیری از گرد و غبار بر روی سطح سنگ و خطر لغزندگی، بهتر است سطح آن را دائما با یک پاک کننده نرم تمیز کنید.
در صورتی که از سنگ تراورتن برای کفپوش استفاده کرده‌اید، پیش از قرار دادن لوازمی چون مبل بر روی آن، از یک محافظ استفاده کنید تا سطح سنگ آسیبی نبیند.



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

ظرافت ابدی سنگ طبیعی طراحان و مالکان خانه ها را شگفت زده کرده است، به طوریکه از آنها در دکوراسیون داخلی ساختمان از سنگ های طبیعی استفاده می کنند. زیبایی سنگ های طبیعی نقص های ذاتی آنها را می پوشاند. قرنها سنگ طبیعی به عنوان عنصر برتر برای ساخت کفپوش سنگ در تمام دنیا مورداستفاده قرارگرفته است. علاوه بر زیبایی بی‌انتهای انواع کفپوش سنگی، نیاز کم به نگهداری و دوام بالای آن باعث شده به عنوان یک گزینه پایدار برای پوشش کف مطرح شود. سنگ‌های طبیعی برای پوشش کفپوش سنگی در منزل، بهترین گزینه هستند. زیرا مزیت هایی از جمله دوام بالا، ثبات رنگ، مقاومت در برابر خش پذیری، جلا پذی ری مجدد، نظافت و نگهداری آسان و خواص فیزیکی مناسب همچون انتقال گرمای مناسب نام برد. سنگ های طبیعی مانند سنگ های آهکی خیره کننده، سنگ مرمر و گرانیت ظریف و سنگ تراورتن گزینه های عالی و بی نظیر برای کف پوش سنگی ساختمان محسوب می شوند.

علت استفاده از کفپوش سنگی داخل خانه

یکی از مهم ترین دلایلی که کفپوش سنگی داخل خانه استفاده می کنند جهت زیبایی و دکوراسیون خانه می باشد. با استفاده از آن می توانید تمامی نقض های کف ساختمان را پوشش دهید. از همین رو نزد مشتریان بسیار حائز اهمیت می باشد. توجه داشته باشید که کفپوش های سنگی انواع زیادی دارند. ما در این مقاله داریم به طور کامل با مزایای کفپوش سنگی داخل خانه شما را آشنا کنیم.

مزایای استفاده از کفپوش سنگی

حتما قبل از استفاده از کفپوش سنگی داخل خانه با مزایای آن آشنا شوید و بعد از اطلاعات کافی آن را خریداری کنید. در زیر به تمامی مزایای آنها اشاره شده است.

  • دوام بسیار بالا
  • انتقال حرارت و گرمای مناسب
  • تنوع فراوان در طرح و رنگ بندی
  • جلوگیری از مشکلات ریوی
  • بدون نیاز نگهداری
  • مقاوم در برابر هرگونه آسیب
  • تنوع در جنس


انواع کفپوش های سنگی


کفپوش های سنگی، از سنگ های مصنوعی و طبیعی که در طبیعت وجود دارند، ساخته می شوند.

کفپوش های سنگی از تنوع بالایی برخوردار هستند و برای پوشش کف محیط، از سنگ هایی با ویژگی های متفاوت با توجه به شرایط و معماری سازه، استفاده می شود.

از آن جایی که مزایای کفپوش های سنگی، بسیار زیاد است ما انواع آن را برای شما در زیر لیست کرده ایم:

سنگ کفپوش مرمر

سنگ کف پوش مرمر از بهترین سنگ برای کف ساختمان است . هیچ چیز نمی تواند مانند کفپوش سنگ مرمر در اتاق نشیمن، اتاق خواب یا حمام شما را راضی کند. کفپوش های مرمر بسیار جذاب و براق هستند و هزینه ی بسیار بالایی دارند. با وجودی سنگ مرمر بسیار زود خش بر میدارد و سریع نیز لک می شود، ولی سنگی است دارای شخصیت و هویت که به ساختمان شما جمال و شکوه خاصی می بخشد که هیچ عنصر دیگری قادر به چنین کاری نیست، سنگ مرمر هرچند سخت تر و انعطاف پذیرتر از سنگ تراورتن است ولی برای نگهداری آن احتیاج به توجه بیشتری می باشد.

 سنگ کفپوش مرمر

کفپوش سنگی گرانیت

سنگ گرانیت یکی از سنگ هایی است تنوع بسیاری دارند که در کفپوش ها از آن استفاده میشود . سنگ گرانیت در دمای بالا حرارت داده میشود که در برابر خط و خش سختی و مقاومت بسیاری دارند به همین علت از آنها بیشتر در محل های پر رفت و آمد استفاده میشود ازجمله تالار، رستوران و مجالس پذیرایی…

سنگ کف پوش گرانیت

کفپوش سنگی تراورتن

سنگ تراورتن، نوعی سنگ آهکی است که رنگی سفید­تر نسبت به سنگ آهکی معمولی دارد. علاوه بر اینها، تراورتن ظاهری مات دارد و اغلب در فضاهای باز، نظیر کنار استخر استفاده می‌شود.

برای استفاده از این نوع سنگ در داخل خانه معمولا، آن را مستحکم‌ تر می‌کنند و مقداری رزین به آن اضافه می‌کنند. اگرچه تراورتن به سفید بودنش شهرت دارد؛ اما در رنگ‌های طلایی، عاجی و کرم عرضه می‌شود که در این بین، تراورتن کرم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

کفپوش تراورتن، معمولا از آهک تهیه می شود. این سنگ ها از طرح های بسیار متنوعی تشکیل شده اند و باعث زیبایی بیشتر محیط می شوند. با این وجود سنگ های تراورتن نسبت به سنگ های گرانیتی، از مقاومت کمتری برخوردار هستند.

بنابراین بهتر است برای محیط های کم رفت و آمد مانند اتاق خواب یا اتاق پذیرایی، از این کفپوش زیبا استفاده شود.

کف پوش سنگ تراورتن

کفپوش سنگی مرمریت

یکی از بهترین کفپوش های سنگی، سنگ مرمریت است.

مرمریت، یک انتخاب مناسب برای پوشش کف محیط است. این کفپوش، از تنوع بالایی در رنگ و طرح برخوردار است.

با این حال، سنگ های مرمریت برای محیط هایی مانند حمام، استخر و آشپزخانه مناسب نیستند؛ زیرا باعث جذب رطوبت می شوند.

کفپوش سنگی مرمریت، بسیار براق است و باعث روشن شدن محیط نیز می شود.

همچنین صیغلی بودن این نوع سنگ باعث شده است که تمیز کردن آن به راحتی انجام شود.

کفپوش سنگی مرمریت

مراحل نصب کفپوش سنگی

نحوه نصب انواع کفپوش سنگی، متفاوت است؛ اما به طور کلی همه از یک روال ،پیروی می‌کنند؛ که ما نیز به دلیل مزایای کفپوش های سنگی، تصمیم گرفتیم به طور کلی این روال ها را برایتان مشخص کنیم:

1 -ابتدا باید کفپوش جای قبلی که می‌خواهید سنگ کنید را بردارید و کف اتاق را به خوبی تمیز و یکدست نمائید تا آماده نصب کفپوش شیک و مجلل سنگی شود.

2 -پیش از شروع کار نصب و حتی خرید سنگ‌ها، بهتر است کف اتاق را با دقت اندازه گیری کنید؛ تا بتوانید، تخمین بزنید، چه سایزی از سنگ ها، بیشتر مناسب فضای اتاق شما هستند. سنگ‌ها، در سایزهای مختلفی برش داده می‌شوند. بنابراین دست شما در انتخاب سایز باز خواهد بود. اما اندازه گیری به شما کمک می‌کند، دقیقا بدانید چه تعداد سنگ لازم دارید و چه تعداد از آن‌ها را باید برش دهید.

3 -پیش از اینکه ملات را آماده کنید، یکبار سنگ‌ها را بچینید تا ببینید، ظاهر اتاق به چه شکل می‌شود و در صورت لزوم سنگ‌ها به چه اندازه نیاز است که برش داده شوند. دقت داشته باشید که اغلب، سنگ‌های کامل را در معرض دید قرار می‌دهند و سنگ‌هایی که برش داده می‌شوند، در کناره‌های دیوار قرار می‌گیرند.

4 -مواد مورد نیاز برای تهیه ملات را طبق دستورالعمل با آب در یک سطل بزرگ ترکیب کنید و قبل از استفاده، بگذارید پنج دقیقه بماند.

5 -اگر اندازه گیری‌ها را به درستی انجام داده‌اید، از جایی شروع کنید که سنگ‌ها به طور کامل قرار می‌گیرند، سپس سنگ‌های تکه شده را در کنار آن‌ها و کنار دیوار قرار دهید. دقت داشته باشید که هر بار قسمت کوچکی از فضا را ملات بزنید، دقیقا قسمت‌هایی که می‌توانید طی ده دقیقه سنگ‌ کنید.

6 -دقت داشته باشید که سنگ‌ها، باید با فاصله یکسانی از هم قرار بگیرند و همچنین به خوبی به کف بچسبند.

7 -به همین ترتیب سایر سنگ‌ها را در جایشان قرار دهید؛ تا اتاق کاملا سنگ شود. سپس با یک دستمال تمیز، روی سنگ‌ها را تمیز کنید؛ چرا که در طول انجام این پروسه حتما ملات یا آلودگی‌های دیگری، روی سنگ‌ها نشسته است که برای برگرداندن ظاهر زیبا و جذاب کفپوش سنگی، باید آن‌ها را برطرف کنید.

 

مقایسه کلی کف پوش ها

به طور کلی کف پوش به سه دسته تقسیم بندی می شود. که شامل چوبی، سرامیکی و سنگی می باشد. ولی بهتر است که کف پوش سنگی را برای خرید انتخاب کنید زیرا مقاومت بالاتری نسبت به دیگر کفپوش ها دارد و در کف پوش ها باید حتما مراقبت را چندین برابر کنید و در صورت نیاز باید اقدام به تعویض کنید.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

سنگ بهتر است یا سرامیک ؟ این سوالیه که خیلی از افراد باهاش مواجه میشن! واقعا کدوم یکی بهتره؟ سنگ یا سرامیک؟ مزیت ها و معایت هرکدوم چیا هست و کدوم یکی برای استفاده به عنوان یه کفپوش خوب برای خونه مناسب هست؟
در این مقاله سعی بر آن داریم تا در قدم اول نسبت به سنگ و سرامیک شناخت پیدا کنیم و سپس در راستای انتخاب کارایی سنگ و سرامیک مطالبی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. بعد از اینکه با ویژگی های هر یک از این محصولات بیشتر آشنا شدید به راحتی می توانید محصول مد نظر خود را به خانه مهمان کنید.


تفاوت سنگ کف با سرامیک

تفاوت سنگ با سرامیک یکی از پر تکرار ترین سوالات شما عزیزان به هنگام انتخاب یک کف پوش مناسب در منزل یا محل کار شما می باشد. درواقع کفپوش اتاق، رنگ و بوی بقیه فضا را تعیین می کند. باید بادوام و شیک باشد. دو نوع از رایج ترین کفپوش ها سنگ طبیعی و سرامیک هستند. با ظاهر کلی مشابهی که در هر دو گزینه موجود است، تصمیم گیری در مورد بهترین انتخاب برای فضا می تواند دشوار باشد. درک تفاوت سنگ با سرامیک و مزایا و معایب هر یک شما را به تصمیم گیری می رساند.

مقایسه سنگ و سرامیک از نظر زیبایی

برنده بلامنازع و منصفانه این رقابت، سنگ است. هرچند سرامیک در طرح ها (با چندین فیس متنوع در یک طرح) و رنگ های بیشماری عرضه میشود، سنگ به دلیل طبیعی بودن و سطح کاملا صاف ، بدون اعوجاج و موج، زیبایی دو چندان نسبت به سرامیک دارد. مضاف بر اینکه طرح یکتای هر تایل سنگ باعث پدید آمدن جلوه زیبا در کار به خصوص در متراژ های بالا میشود.

سرامیک یا سنگ

مقایسه سنگ و سرامیک از نظر قیمت

با درنظر گرفتن شرایط و فاکتورهای “یکسان” میشه گفت قیمت سنگ تقریبا دو برابر قیمت سرامیک هست…! (البته باز هم به نسبت پولی که خرج میشه) ممکنه سرامیکی در بازار وجود داشته باشه که قیمت اون چند برابر قیمت یه سنگ معمولی هست.

از نظر راحتی نصب و اجرا

برش سنگ سخت تر و نصب اون هم دردسرهای بیشتری داره. تقریبا میشه گفت نصب سرامیک هم هزینه کمتری داره و هم دردسر کمتر و هم سرعت بالاتر.

سنگ یا سرامیک

 

مقایسه سنگ و سرامیک از نظر تنوع رنگ و طرح

سنگ ها به مراتب تنوع بالاتری نسبت به سرامیک دارند. اما نکته اینجاست که همه طرح های سنگ، در همه جا به راحتی در دسترس نیستند. به همین جهت به طور عمومی میتوان طرح و رنگ های سرامیک را متنوع تر دانست. اما اگر محدودیت ذکر شده در کار نباشد مطمئنا سنگ در این رقابت بدون هیچگونه شک پیروز میدان است.

سرامیک یا سنگ

مقایسه سنگ و سرامیک از لحاظ لغزندگی

صحبت لغزندگی وقتی به میان می‌آید که سطح پوشش از نوع لعاب خورده و براق باشد. در این حالت سرامیک را براق یا لعاب خورده، و سنگ را ساب خورده می‌نامند. سرامیک های براق سطحی بسیار لغزنده در شرایط مرطوب و خیس دارند. این در حالیست که اغلب سنگ ها (بالاخص مرمریت) به دلیل نوع ساختار بافت، لغزنده نیستند.


تفاوت سنگ با سرامیک در حفظ و نگهداری

هنگامی که کفپوش در جای خود قرار گرفت، تعمیر و نگهداری اولیه برای حفظ ظاهر جدید ضروری است. هر دو سنگ طبیعی و سرامیک نیاز به تمیز کردن منظم دارند، اما روش انجام این کار بین این دو متفاوت است. هنگامی که صحبت از تخلخل و آسیب پذیری در برابر آب می شود، سرامیک بدون لعاب مشابه سنگ تراورتن است. برای محافظت از آن در برابر لکه ها باید به طور منظم آب بندی شود. مواد سنگی کاملا طبیعی نیز باید مهر و موم شوند، حتی گزینه‌های سخت‌تر مانند گرانیت و تخته سنگ. با سرامیک لعابدار، اصلاً لازم نیست نگران نفوذ آب باشید و آب بندی برای خود کاشی غیر ضروری است. با این حال، تمام خطوط دوغاب در کاشی کف، صرف نظر از جنس کاشی، باید برای جلوگیری از لکه شدن و تغییر رنگ آب بندی شوند. تنها استثناء این قاعده، دوغاب اپوکسی است، ماده ای ویژه که برای برخی از تاسیسات کاشی و سرامیک و سنگ استفاده می شود.

سنگ یا سرامیک
برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟

سنگ تراورتن به دلیل جذب خوب با ملات کاملا درگیر می شود و برای نما گزینه مناسبی است و انتخاب بهتری نسبت به سرامیک است. سرامیک به دلیل خشک بودن در کوچکترین برخورد می شکند.

 

برای کف پارکینگ سنگ بهتر است یا سرامیک؟

سنگ استحکام بسیار زیادی برای استفاده در پارکینگ نسبت به سرامیک دارد. سنگ مناسب برای کف پارکینگ سنگ گرانیت می باشد که با یک زیرسازی مناسب عمر سنگ بی نهایت خواهد شد.

 

برای راه پله سنگ بهتر است یا سرامیک؟

برای پله نیز به دلیل استحکام زیاد استفاده از سنگ بهتر است که عموما از سنگ گرانیت با ضخامت ۲ یا ۳ سانتی متر استفاده می شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

در بین سنگهای ساختمانی که دارای شهرت جهانی هستند، مرمریت لاشتر جایگاه بسیار بالایی دارد. که قطعا با دیدن این سنگ طبیعی خودتان به دلیل این شهرت پی خواهید برد. زیرا در نگاه اول جذب زیبایی خاص و منحصربه فرد این سنگ می شوید.

اما تنها عامل محبوبیت سنگ مرمریت لاشتر، زیبایی آن نیست. بلکه علاوه بر زیبایی، ویژگی های دیگری هم دارد که طراحان و معماران در سطح بین المللی خواهان این سنگ هستند. این سنگ‌های ظریف و براق بهترین گزینه برای فضاهای نشیمن هستند. نه تنها محیط‌های خانگی، بلکه فضاهای اداری و سالن‌های همایش و جلسات را می‌توان با این سنگ‌ها به زیباترین شکل ممکن طراحی کرد؛ فضاهایی که به نوعی برند و هویت شغلی افراد محسوب می‌شوند.
یکی از اصلی‌ترین مشخصات سنگ مرمریت لاشتر، مربوط به جلوه ظاهری آن است. به این صورت که این سنگ مرمریت دارای زمینه تیره بوده و می‌توان آن را با زمینه خاکستری، مشکی و خاکستری مایل به مشکی در بازار یافت. وجود رگه‌های سفید رنگ در این سنگ‌ها، آنها را به محصولاتی شیک و زیبا تبدیل می‌کند که با استفاده از آن می‌توان جلوه بصری فوق‌العاده لاکچری را به وجود آورد.
این سنگ در ابعاد تایل, طولی و اسلب تولید و به بازار عرضه می‌شود. این سنگ هم به‌صورت خام و هم به‌صورت فرآوری شده به خارج از کشور صادر می‌شود.

مرمریت لاشتر از معادن استان اصفهان و در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب این شهر، منطقه لاشتر استخراج می شود. و در زمان تولید این سنگ، آن را به روش های مختلف فرآوری می کنند.

کاربرد و انواع سنگ لاشتر

فرآوری‌های سنگ مرمریت لاشتر

  1. هوند ( مات )
  2. سابیده
  3. صیقلی
  4. سندبلاست ( بوش همر)
  5. بوش همر چرمی
  6. تیشه ای
  7. تامبل
  8. بادبر
  9. گیوتین
  10. کوبیک

 

ویژگی های مرمریت لاشتر عبارتند از:

این سنگ از لحاظ رگه ها هم به دو صورت کم رگه و پر رگه تقسیم می‌شود.

از ویژگی‌های بارز این سنگ به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • مقاومت بسیار بالا نسبت به ضربه و خوش قلم
  • دوام و طول عمر زیاد
  • مقاومت سایشی بسیار زیاد
  • مقاومت فشاری بالا
  • صیقل پذیری عالی
  • جذب آب بسیار کم
  • استحکام بالا
  • سطح متراکم


این سنگ‌ها دارای قدرت جذب آب کمی بوده و از مقاومت سایشی بسیار بالایی برخوردار هستند. در ضمن مقاومت بالایی در برابر عوامل بیرونی همچون تغییرات جوی و آسیب‌های مکانیکی از خود نشان می‌دهند. ازاین‌رو خرید سنگ لاشتر می‌تواند گزینه‌ای عالی برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان‌ها، کف ساختمان و یا سنگ‌فرش کردن محوطه، استفاده در دیوارهای داخلی ساختمان و پله‌ها، باشد.


انواع سنگ مرمریت لاشتر

  • مرمریت لاشتر تیشه‌ای
  • مرمریت لاشتر سند پلاست
  • مرمریت لاشتر بادبر
  • مرمریت لاشتر هوند
  • مرمریت لاشتر کوبیک
  • مرمریت لاشتر تامبل
  • مرمریت لاشتر صیقلی

 



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

سنگ مصنوعی چیست؟

برای نمای داخلی و یا خارجی ساختمان در کنار سنگ های طبیعی از سنگ های مصنوعی نیز استفاده می شود. اغلب سنگ هایی که به عنوان سنگ مصنوعی نما معرفی می شوند توسط مواد پلیمری به تولید می رسند. این مواد نه تنها در تولید این محصول بلکه در تولید نرده صراحی، موزاییک پلیمری، کفپوش پلیمری و … نیز بکار می رود.
سنگ های مصنوعی بنا به دلایلی از جمله عمر طولانی، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی، تنوع در رنگ، ظاهری منحصر به فرد، قیمت ارزان و … از سوی مصرف کنندگان بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و بازار فروش خوبی را در داخل کشورمان به خود اختصاص داده اند. سنگ مصنوعی نما انواع مختلفی دارد که هر کدام از ویژگی و خصوصیات منحصر به فردی برخوردار می باشند و در نتیجه برای کاربری های متفاوتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

با معرفی انواع سنگ مصنوعی با ما همراه باشید.

سنگ مصنوعی سمنت پلاست

نوعی سنگ مصنوعی است که از بتن و خاک و مواد افزودنی ساخته شده که به آن سمنت پلاست گفته می‌شود. سمنت پلاست‌ها کاربردهای زیادی دارند و در سنگ‌های نمای ساختمان، موزاییک و کفپوش، سنگ پله و… به کار می‌روند.

سنگ مصنوعی سمنت پلاست

 

سنگ مصنوعی کوارتز

سنگ مصنوعی کوارتز ترکیبات آن شامل متریالی همچون سنگ دانه سیسلیس، سنگ دانه کوارتز، سنگ دانه معدنی، پیگمانت ها و موادی از جنس پلیمر می باشند. این مواد پس از این که در کنار یکدیگر قرار گرفتند و توسط میکسر مخلوط شدند تحت تاثیر فشارهای بالا، لرزش های شدید، وکیوم و در نهایت پروسه پولیش، سنگ مصنوعی کوارتز را به وجود می آورند. ماده اصلی به کار رفته در سنگ مصنوعی کوارتز، سیسلیس است. به همین دلیل از درجه سختی بالایی برخوردار است و به خوبی می تواند در برابر ضربات احتمالی دوام بیاورد.

سنگ مصنوعی کوارتز

 

سنگ مصنوعی مرمر و گرانیت

سنگ گرانیت و مرمر به طور طبیعی وجود دارند اما در خصوص تولید نوع مصنوعی آن ها می توان از سنگ های طبیعی در ترکیبات پلیمری و نانو استفاده کرد و جلوه آن ها را مانند سنگ های طبیعی ساخت. غالبا از سنگ های مصنوعی مرمر و گرانیت به عنوان سنگ اپن آشپزخانه، سنگ ظرفشویی، سرویس بهداشتی و … استفاده می شود

سنگ مصنوعی مرمر و گرانیت

سنگ مصنوعی کورین

کورین یک ماده مصنوعی مهندسی شده است. سنگ مصنوعی کورین از ترکیب پلیمرهای اکرلیک با سایر مواد معدنی و سنگی و رنگدانه تولید می‌شود. میزان ترکیبات این نوع سنگ مصنوعی بین تولیدکنندگان مختلف، متفاوت است.

از کاربردهای آن می‌توان به سنگ روی کابینت، دیوارپوش، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد.

سنگ مصنوعی کورین

 

سنگ مصنوعی onyx

اونیکس از دیگر انواع سنگ مصنوعی نما به شمار می رود که می توان از آن برای تولید دیوارپوش، پارتیشن و … استفاده کرد. جالب است بدانید که سنگ اونیکس از تلفیق کورین و مرمر مصنوعی به وجود می آید که از نظر زیبایی دوام در جایگاه مناسبی قرار گرفته است.

سنگ مصنوعی اونیکس

سنگ مصنوعی پلیمری

سنگ مصنوعی پلیمری از رزین و مواد پلیمری به وجود آمده است. رزین به کار رفته در این سنگ در واقع نوعی چسب است که سبب ایجاد پیوندهای قوی بین ملکول های ذرات می شود. همچنین سبب شفافیت سطح سنگ و عدم نفوذ پذیری آب می گردد. این نوع از سنگ ها در برابر اشعه نور خورشید و رطوبت بسیار مقاوم می باشند.

سنگ مصنوعی پلیمری

 

برخی از مزایای سنگ دکوراتیو مصنوعی عبارتند از:

  1. مقاومت بالا در برابر فشار، دمای بالا، سائیدگی، مواد اسیدی
  2. نصب آسان
  3. ارزان‌تر از سنگ طبیعی
  4. قابل شستشو و تمیز کردن
  5. استحکام و پایداری بالا
  6. تنوع در طرح و رنگ
  7. سبک‌تر از سنگ‌های طبیعی

 



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

بسیاری از ما بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانیم، بنابراین مهم است که فضاهایی که در آن زندگی می کنیم از سلامت، بهره وری و حس زیبایی و آرامش حمایت کنند. انتخاب موادی که مستقیماً آنها را لمس می کنیم و کیفیت زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهند نیاز به دقت، فداکاری، دانش و مهارت دارد. اما چگونه انتخاب های درست می توانند شیوه زندگی، کار و حرکت ما را بهبود بخشند؟

در این مقاله در مورد تفاوت های اصلی سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی صحبت خواهیم کرد تا بتوانید هنگام برنامه ریزی برای ساخت و یا بازسازی ساختمان انتخاب مناسب تری داشته باشید.

انواع سنگ ساختمانی

برای کسانی که تازه وارد دنیای سنگ شده اند، فکر کردیم خوب است ابتدا انواع سنگ ها را معرفی کنیم و مهم ترین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که سنگ ها دو نوع هستند: سنگ های طبیعی و سنگ های مصنوعی.

 سنگ مصنوعی همانطور که از نامش پیداست سنگ مصنوعی است.

اکنون انواع مختلفی از سنگ های طبیعی وجود دارد که به طور طبیعی و عمیق در چشمه های کوهستانی تشکیل می شوند که از جمله مهمترین آنها که در کشورمان به مقدار زیاد استخراج می شود عبارتند از:

  • تراورتن
  • سنگ مرمر
  • کریستال
  • سنگ گرانیت
  • لایمستون
  • سنداستون
  • مرمریت
  • ترامیت
  • تراونیکس

 

از طرف دیگر، اگر به دنبال سنگ مصنوعی هستید، در انواع مختلفی مانند:

 

  • سنگ مهندسی گرانیت و مرمر
  • سنگ مصنوعی کورین
  • سنگ مصنوعی کوراتز

 

و...

سنگ طبیعی چیست؟

 نام سنگ طبیعی اطلاعات زیادی را بیان می کند و نشان می دهد که این نوع سنگ به طور طبیعی در طبیعت شکل می گیرد و حاصل فرآیندهای طبیعی است.سنگ طبیعی از نظر رنگ، شکل، بافت و ... تفاوت قابل توجهی با سنگ مصنوعی دارد. این سنگ های قیمتی به دلیل طراحی و بافت خاص خود یک انتخاب منحصر به فرد هستند. بنابراین وقتی سنگ طبیعی را برای ساختمان خود انتخاب می کنید، مطمئن باشید که در هیچ کجای دنیا نمونه ای شبیه آن وجود ندارد.پ

سنگ مصنوعی چیست؟

 سنگ مصنوعی از ترکیب سنگ طبیعی و مواد افزودنی مانند سیمان و افزودنی های پلیمری تجزیه و تحلیل می شود و به دلیل وجود ناخالصی در این سنگ ها یکی از تفاوت های سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی است.

 سنگ مصنوعی به دلیل وزن سبک و سهولت در نصب و زیبایی و تنوع رنگ های فوق العاده ای که دارد برای نمای داخلی و خارجی ساختمان ها و همچنین برای دیوارپوش ها، کف ها و حتی سنگ فرش ها استفاده می شود. از این سنگ ها برای نمای بیرونی ساختمان ها نیز استفاده می شود. سنگ آنتیک نوعی سنگ مصنوعی است که طرفداران زیادی دارد و معماران در صنعت ساختمان از آن بسیار استفاده می کنند.

تفاوت سنگ مصنوعی با سنگ طبیعی

یکی از بارزترین تفاوت های سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی ، ظاهر آنهاست. این تفاوت ظاهری در سنگ بسیار محسوس است، اگرچه با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی، تلاش شده است تا سنگ دست ساز بیشتر شبیه سنگ طبیعی شود.

با این حال، طبیعی بودن هر چیزی زیباتر و جذاب تر از ساخت دست بشر است، به خصوص برای کسانی که طبیعی بودن مصالح ساختمانی را بسیار مهم می دانند. تفاوت های دیگر این دو عبارتند از:

 

در حالی که سنگ های مهندسی شده ساخته دست بشر هستند که هر رنگ و طرحی را می توان از آن به دست آورد، سنگ های طبیعی نیز از این نظر غنی هستند زیرا طبیعت این سنگ ها را به سنگ های قیمتی واقعی تبدیل کرده است. ظاهر سنگ طبیعی با گذشت زمان تغییر می کند و آن را با پیشرفت های مد و نیازهای مدرن هماهنگ می کند.

 

هنگامی که تصمیم به انتخاب سنگ طبیعی می گیرید، با دنیای وسیعی از رنگ ها، طرح ها، سایه ها و موارد دیگر روبرو می شوید.

 

در مقایسه قیمت این دو سنگ، سنگ طبیعی به دلیل خواص ویژه ای که دارد گرانتر است.

 

از نظر نصب، نصب سنگ مصنوعی آسانتر از سنگ طبیعی است و هزینه نصب نیز کمتر است.

 

با توجه به مطالب فوق به این نتیجه رسیدیم که سنگ طبیعی برای کسانی که می خواهند ظاهری جذاب داشته باشند و در عین حال عمر طولانی داشته باشند، انتخاب خوبی است.



:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد
سنگ چینی یکی از مصالح سنگی کاربردی در معماری است که هم برای نمای ساختمان و هم برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود. اکثر مردم تصور می کنند که سنگ چینی محصول کشور چین است، در صورتی که سنگ از معادن کشور استخراج و بهره برداری می گردد. از معروف ترین معادنی که می توان این سنگ را از آن استخراج کرد می توان به الیگودرز، یزد، نی ریز، سیرجان، ازنا و غیره اشاره کرد. سنگ چینی متعلق به دسته سنگ آهک های دگرگونی است و از کریستال های درشت و قابل مشاهده تشکیل شده است. برخلاف سنگ سفید که در گذشته به ندرت استفاده می شد، امروزه در صنعت ساخت و ساز و دکوراسیون داخلی به طور گسترده استفاده می شود، به ویژه در طراحی معماری مدرن مینیمال، انتخاب اول است. این سنگ زیبا و فاخر ایرانی، به دلیل رنگ روشن، شفافیت و انعکاس نور بالا، کنتراستی بی نظیر، از احساس دوگانه تجمل و سادگی را به انسان و فضا القا می کند
 
وجود نور مناسب در محیط زندگی و کار تاثیر مثبتی بر روحیه و عواطف افراد دارد، ضمن اینکه سنگ های کریستالی ازنا با تم سفید، براق و صیقلی، علاوه بر زیبا و شفاف بودن، بر سلامت روان افراد نیز تاثیر می گذارد و استرس را کاهش می دهد. بنابراین، حتی می توان از آن در محیط های درمانی استفاده کرد.
 
همچنین به دلیل مقاومت الکتریکی بالا و خاصیت عایق بودن در برابر صورت، گرما و ... محیطی امن و آرام را برای کاربر فراهم می کند.
 نحوه تشکیل سنگ چینی
هنگامی که توده های سنگ آهک تحت فشار و گرما قرار می گیرند، متبلور می شوند و تغییر می کنند. نوع ترکیب شیمیایی و میزان دگرگونی این سنگ با توجه به مواد معدنی که از آن استخراج شده متفاوت است. سنگ چینی از هماتیت، کوارتز، سیدریت، گرافیت و سایر کانی‌ها تشکیل شده است و کانی‌های اصلی تشکیل‌دهنده آن کلسیت و ولاستونیت است. اگر محتوای کانی های کوارتز در این سنگ زیاد باشد، سختی سنگ زیاد است. سنگ چینی یا کریستال یک سنگ معدنی دگرگونی است که کریستال های آن با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. در واقع سنگ چینی نوعی سنگ مرمر است که اندازه کوچک و بافت کریستالی دارد. این سنگ ها را چینی می نامند، زیرا اندازه سنگ نازک است و در مقابل ضربه صدای شکستن چینی را ایجاد می کند.
 
ویژگی های سنگ چینی
این سنگ در ضخامت های کوچک با مصارف گوناگون ساخته می شود. این سنگ در برابر فشار حتی با ضخامت کم بسیار مقاوم است. بیشتر سنگ های چینی که در بازار به فروش می رسند سفید و بدون راه راه هستند و شکل کریستالی آنها دارای کریستال های ظریفی است. سنگ هایی با بافت کریستالی برای تزئینات معماری و سنگ تراشی استفاده می شود. این سنگ ها به دلیل جلا و درخشش منحصر به فردشان مورد توجه معماران و طراحان ساختمان بوده اند.
 
 
قیمت سنگ چینی ازنا:
سنگ چینی ازنا به دلیل داشتن سطح صاف و حداقل موج و رگه یکی از گران ترین چینی های ایرانی به شمار می رود. اما قیمت سنگ چینی ارزنا به دلیل ویژگی های ساختاری و ظاهر فوق العاده زیبا و مجلل نسبت به سنگ های مشابه خارجی مناسب و قابل دسترس است.
 
به طور کلی عوامل زیر در قیمت گذاری سنگ چینی ازنا تاثیر بسزایی دارد:
 
هر چه سطح سنگ بدون هاله سبز و مشکی یکنواخت تر و روشن تر باشد قیمت آن بیشتر می شود.
ضخامت و سایز سنگ (هرچه اندازه و ضخامت سنگ بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود)
قابلیت ایجاد قاب های بوک مچ و فورمچ
کیفیت فرآوری سنگ از نظر ساب، برش، اپوکسی و…
نمونه سنگ های خارجی مشابه سنگ چینی ازنا، سنگ های تاسوس یونان و سنگ هرات افغانستان می باشند گاهی از نظر کیفیت و رنگ بسیار عقب‌تر از ازنا هستند و بر زیبایی سنگ تأثیر منفی می‌گذارند، همچنین جذب آب بالاتری نسبت به چینی دارند.
 
انواع سنگ چینی
از آنجایی که ایران دارای معادن سنگ بسیاری است، کشورمان یکی از کشورهایی است که دارای منابع غنی سنگ چینی در جهان است و سهم زیادی در صادرات دارد. از انواع سنگ های چینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
سنگ چینی
سنگ کریستالی یا چینی الیگودرز از جمله سنگ‌های بلورین و روشن است که زمینه آن از تلفیق رنگ سفید با خط‌های نامنظم، رنگ طوسی و مشکی را به نمایش می‌گذارد. براقیت و کیفیت ساب این گونه سنگ ها به ماهیت کریستالی آن ها بستگی دارد.
 
این موارد، سنگ های کریستال الیگودرز را به یکی از مرغوب ترین و زیباترین سنگ های دنیا تبدیل می کند.
 
این سنگ ساختمانی با توجه به متریال براق خود انتخابی مناسب برای نمای بیرونی ساختمان محسوب می شود. آنها همچنین توانایی بازتاب نور را دارند.
 
سنگ چینی ازنا
 
سنگ چینی ازنا از نظر ظاهر سفید می باشد. روی آن نوارهای روشن خاکستری، زرد و مشکی برای زیبایی شناسی خیره کننده دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، سنگ چینی به عنوان سنگ کریستال نیز شناخته می شود. بنابراین ساختار کریستالی سنگ چینی ازنا خاصیت جذب خوبی به آن می دهد و شفافیت و براقیت بالایی برای انعکاس نور دارد.
 
سنگ ازنا از نظر ساختار فیزیکی در برابر شرایط سخت محیطی از جمله سرما، گرما، باران و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. به دلیل استحکام بالایی که دارد، برای استفاده به عنوان سنگ اپن و پیشخوان آشپزخانه گزینه بسیار خوبی است. زیرا این سنگ در این محیط ها که بیشتر مستعد ریختن آب و مواد اسیدی مانند آبلیمو است کاملا مقاوم است و ساب سنگ بر خلاف سایر سنگ های مرمر آسیب نمی بیند.
 
 
سنگ چینی نی ریز
سنگ های چینی نی ریز به دلیل ترکیب مواد و مواد معدنی موجود در آن، دارای رنگ هایی از سفید روشن تا سایه های تیره مانند خاکستری هستند.
 
اگر رنگ سنگ چینی نی ریز کاملا سفید و روشن باشد به این معنی است که خلوص آن بسیار زیاد است اما اگر ناخالصی در سنگ زیاد باشد رنگ آن تغییر می کند و با افزایش کربن سنگ ظاهر می شود. کدر و تیره رنگ.
 
به طور کلی قیمت تیراژ سنگ چینی سفید و خالص در بازار بیشتر از سنگ چینی ناخالص است.
 
سنگ چینی قروه
سنگ چینی قروه یکی دیگر از سنگ های چینی معروف ایران است. این نوع سنگ زمینه ای روشن با رگه های خاکستری تیره دارد. یکی از ویژگی های بارز ظروف چینی قروه جذب آب کم و مقاومت بالای آن در برابر شرایط جوی است که باعث می شود برای نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده شود. ظروف چینی قروه در ایران در ابعاد استاندارد کاشی، پله و اسلب فرآوری می شود. قابلیت های ذکر شده و مقاومت سایشی بالا، سنباده پذیری و براقیت قابل قبول باعث شده است که این نوع سنگ در بازار جهانی جزو دسته سنگ های برند ایرانی به حساب آید.
 
کاربرد سنگ چینی ازنا
سنگ چینی ازنا به دلیل ویژگی‌های فنی و ساختاری مناسبی که دارد، تقریباً سنگی همه کاره است که می‌توان از آن برای دکوراسیون خارجی و داخلی ساختمان‌ها استفاده کرد. موارد مصرف چینی ازنا عبارتند از:
  • پیاده روها و دیوارهای داخلی واحدهای مسکونی
  • طراحی داخلی ویلا، مراکز تجاری و اداری
  • کف و دیوار در لابی های مسکونی و هتل ها
  • طراحی داخلی هتل، رستوران، پذیرایی و سالن کنفرانس
  • میز و آشپزخانه
  • سنگ پله ها، پله ها و فضاهای عمومی
  • حمام و حمام اصلی
  • استخرها و تالاب ها
  • ساخت صنایع دستی سنگی و تزئینی (مانند آب نما، گلدان، رومیزی، سنگ رومیزی، جلمبلی و ...)
  • مجسمه سازی
  • و…


:: برچسب‌ها: سنگ چینی , کریستال ازنا ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

سنگ ساختمانی مرغوب چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ ساختمانی یکی از اصلی ترین و گران ترین محصولات مورد استفاده در صنعت ساختمان در سراسر جهان است. سنگ طبیعی دارای تنوع رنگی، سنگی و ... است که سلیقه همه افراد جامعه بشری را پوشش می دهد.
در مصالح ساختمانی، انتخاب مصالح مناسب برای یک پروژه به خواص آن مصالح بستگی دارد. به خصوص هنگام خرید سنگ ساختمانی. زیرا سنگ ساختمانی طبیعی عامل تعیین کننده ای برای استحکام و زیبایی ساختمان ها، افزایش عمر مفید ساختمان ها می باشد.
سنگ‌های طبیعی در رنگ‌ها و طرح‌های زیادی وجود دارند، به‌عنوان مثال سنگ‌های معماری در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی، قرمز، زرد، شکلاتی، گردویی، کرم روشن، بژ، عسلی و ... موجود هستند.
اما نکته اصلی که در این مقاله به آن می پردازیم بررسی ویژگی های سنگ ساختمانی خوب و اینکه چگونه می توانیم سنگ طبیعی مرغوب را برای هر قسمت از ساختمان انتخاب کنیم.
سنگ ها بسته به کاربردشان مصارف ویژه‌ای دارند. البته مهم است که بدانیم در کدام قسمت های ساختمان از کدام جنس سنگ استفاده شده است.

 

مزایای نماهای سنگی


در واقع مزیت استفاده از نماهای سنگی در خصوصیات فنی آن نهفته است. هر سنگ طبیعی تشکیل شده دارای ویژگی های زیر است:

در برابر  فشار بسیار مقاوم است.
این سنگ ها نسوز هستند.
در طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شوند.
محدوده قیمتی که برای آنها در نظر گرفته شده به قدری گسترده است که همه می توانند از آنها استفاده کنند.
در برابر اشعه های مضر خورشید مانند اشعه ماوراء بنفش کاملاً مقاوم هستند.
در واقع این موارد باعث شده سنگ نما به یکی از پرکاربردترین مصالح برای دیوارهای خارجی ساختمان تبدیل کرده است.

 

موارد زیر الزامات کیفی برای سنگ ساختمانی خوب است:


استحکام و مقاومت در برابر فشار بالا.
مقاومت سنگ ساختمانی متفاوت است. اما بسته به اینکه سنگ در کجا فرآوری می شود، استحکام آن باید زیاد باشد تا بتواند بارهای مختلفی را که بر روی آن وارد می شود تحمل کند. به همین دلیل است که سنگ های ساختمانی قبل از استفاده باید تحت آزمایش بار سنگین قرار گیرند.
مقاومت فشاری سنگ به طور کلی در محدوده 60-200 نیوتن بر میلی متر مربع است.

 

  • جذب آب کم

تخلخل سنگ به ترکیب معدنی و تشکیل سنگ اولیه بستگی دارد. اگر سنگ مورد استفاده برای نمای ساختمان متخلخل باشد، آب باران به راحتی وارد منافذ شده و باعث آسیب به سنگ می شود. بنابراین سنگ ساختمانی نباید دارای منافذ باشد.

جذب آب سنگ ارتباط مستقیمی با تخلخل سنگ دارد. اگر سنگ منافذ بیشتری داشته باشد، آب بیشتری جذب کرده و آسیب بیشتری به سنگ وارد می کند.

در ارتفاعات بالاتر، آب می تواند در منافذ یخ بزند و باعث متلاشی شدن سنگ ها شود.

 

  • مقاوم در برابر نور خورشید و اشعه های آن
  • مقاوم در برابر باران اسیدی
  • چسبندگی بالا به ملات
  • مناسب با شرایط آب و هوایی
  • سنگ سبک سنگ

(بنابراین توصیه می شود برای ساخت سدها، دیوارهای حائل، اسکله ها و بنادر از سنگ هایی با نسبت بیشتر استفاده شود. یک سنگ خوب وزن مخصوصی بین 2.4 تا 2.8 دارد. هرچه وزن مخصوص سنگ بیشتر باشد سنگین تر و قوی تر است)

  • مقاوم در برابر تغییرات دمایی هوا

 

هزینه


هزینه یک نکته مهم در انتخاب مواد است. به عنوان مثال، نزدیکی معادن به محل های ساخت و ساز، هزینه های حمل و نقل و در نتیجه هزینه سنگ را کاهش می دهد؛ اما در پروژه های لوکس بزرگ، کیفیت مهمتر از هزینه است.



:: موضوعات مرتبط: سنگ ساختمانی , ,
:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , سنگ ساختمانی , سنگ تراورتن , سنگ نما ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

سنگ تراورتن شکلاتی یکی از تراورتن های رنگی پر مصرف در ساختمان سازی در سال های اخیر، سنگ تراورتن شکلاتی میباشد . سنگ تراورتن شکلاتی رنگی ثابت در معرض نور آفتاب دارد و تلفیق آن با انواع سنگ های تراورتن سفید و کرم نمایی بسیار زیبا را خلق مینماید . سنگ تراورتن شکلاتی به صورت تراورتن بیموج و موج دار در ابعاد طولی و اسلب فرآوری میگردد . معدن سنگ تراورتن شکلاتی در اقصی نقاط کشور وجود دارد . سنگ تراورتن شکلاتی مناسب در نمای بیرونی و نمای داخلی ساختمان و سنگفرش میباشد و درجات ضعیف تر سنگ تراورتن شکلاتی برای تولید جدول سنگی نیز استفاده میشود .

مزایای سنگ تراورتن شکلاتی:

 

  • از اصلی ترین و قابل توجه ترین مزایای خرید سنگ تراورتن ، در دسترس بودن و قیمت بسیار مناسب آن است. این سنگ تولید داخلی بوده و تهیه آن، هزینه زیادی بر مصرف کننده و خریدار تحمیل نمی نماید.
  • سطح خارجی این سنگ به دلیل فراوری شدن با رزین، در برابر سرماهای شدید به شدت مقاوم بوده و ایجاد ترک، خرد شدگی و ریزش نخواهد کرد.
  • در برابر ساییدگی، رنگ رفتگی، پریدگی و شکستگی بسیار مقاوم است و استحکام خیلی زیادی دارد.
  • ظاهر بسیار زیبایی دارد و نمای شیک و لوکسی به ساختمان می دهد.
  • طرح آن نسبت به سنگهای تراورتن تقریبا یکدست است.
  • نظافت و نگهداری آن بسیار آسان است.

سنگ تراورتن شکلاتی با نام های زیر در بازار فرآوری و عرضه میگرد :

 

سنگ تراورتن شکلاتی کاشان

سنگ تراورتن شکلاتی آقا محمدی

سنگ تراورتن یزد

تراورتن شکلاتی تکاب

تراورتن شکلاتی زنجان

تراورتن شکلاتی طرق

تراورتن شکلاتی بی موج

تراورتن شکلاتی موج دار

درجه بندی سنگ در ایران استاندارد تعریف شده ای ندارد. لذا هر تولید کننده سنگ ساختمانی تعریف خاص خود را خواهد داشت. 

 

قیمت تراورتن شکلاتی

عوامل متعددی را می توان بر قیمت تراورتن شکلاتی تاثیر گذار دانست که در این بین: معادن،ابعاد،ضخامت و کیفیت فرآوری از تاثیر گذارترین پارامترها می باشند.برای نمونه شکلاتی با برند آقامحمدی از قیمت بالاتری نسبت به معادن یزد یا ابرکوه برخوردار بوده است. از نظر ابعاد نیز همانطور که در بخش های قبلی نیز اشاره کردیم تراورتن در ایران به صورت پلاک با عرض 40 سانتی متر فرآوری می شود و آنچنان تاثیر بر قیمت نداشته و اصولا برند معادن به نسبت بیشترین تاثیر را خواهند داشت.

 

کاربرد تراورتن شکلاتی

سنگ های تراورتن با توجه به خصوصیاتی از قبیل،مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی ،حداقل جذب آب،وجود حفره ها(موجب چسبندگی ملات به سنگ می شود) و عایق حرارتی ،سرمایی و گرمایی، موجب شده تا عمده کاربری تراورتن شکلاتی در نمای بیرون ساختمان باشد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که عمدتا از تراورتن شکلاتی به صورت یکدست و ترکیبی با سایر سنگ های تراورتن استفاده می شود.برای نمونه از سورت شکلاتی بی موج در نماهای رومی به صورت یکدست استفاده گردیده و از نظر ترکیبی نیز آن بیشتر با زمینه رنگ های کرم،سفید و کرم بژ استفاده می شود. اصولا تراکم بالا و داشتن حفره های کم(البته باید به این نکته اشاره کرد که در تعدادی از معادن آن این خصوصیت وجود دارد) موجب شده از ساب پذیری فوق العاده ای برخوردار باشد و علاوه بر نمای بیرون،قابلیت استفاده در نمای داخل را نیز داشته باشد.



:: موضوعات مرتبط: سنگ تراورتن , ,
:: برچسب‌ها: سنگ تراورتن , سنگ تراورتن شکلاتی کاشان , سنگ تراورتن شکلاتی آقا محمدی , سنگ تراورتن یزد , تراورتن شکلاتی تکاب , تراورتن شکلاتی زنجان , تراورتن شکلاتی طرق , تراورتن شکلاتی بی موج ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

سنگ اسلب یک نوع برش بزرگ از کوپ سنگ ها است که دارای ضخامت و ابعادی بزرگ تر از سنگهای رایج برای استفاده در نما، دیوار، کف و پله است. این نوع برش از سنگ انواع و مدل های مختلفی دارد و با رگه های طبیعی و زیبای خود در ابعاد بزرگ و یکپارچه جلوه بسیار زیبایی دارد. این سنگ بزرگ یک تکه به دلیل ابعاد بزرگ، فرآوری نسبتا پیچیده ای دارد و نیازمند دستگاه های برش مخصوص است و به همین دلیل قیمت آن بالا و زیبایی آن به دلیل یکپارچه بودن دو چندان است. 

از موارد کاربرد و استفاده این نوع سنگ می توان به عنوان سنگ تزئینی در دیوارها و بعنوان سنگ کف ساختمان اشاره نمود. در ارائه سنگ اسلب به بازار از هیچ رنگ مصنوعی در این سنگ استفاده نمی شود. سنگ های طبیعی با همان شکل و ظاهر خود برش داده می‌شوند و به بازار ارائه می‌گردند.

با توجه به طبیعی بودن انواع سنگ اسلب و شکل گیری این سنگ در فضایی کاملا طبیعی، بدون نیاز به هیچ‌گونه شرایط نگهداری خاصی، می توان در تمامی مکانها از آن استفاده نمود.

از طرفی تنوع رنگ و نقش در این سنگ سبب شده تا بتوان در دکوراسیون های مختلف از آن استفاده نمود.

این سنگ طبیعی دارای استحکام و قدرت بسیار بالایی می‌باشد و مقاومت بالایی در برابر فشارهای مکانیکی، شکستن، خرد شدن و دمای هوا از خود نشان می دهد.

دکوراسیون داخلی با سنگ ساب طبیعی

یکی از محبوب‌ترین کاربردهای سنگ اسلب طبیعی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل مربوط به آشپزخانه و حمام است. استفاده از سنگ‌های اسلب با برش‌های طبیعی راه میانبری برای دسترسی آسان به این سبک زندگی است. کاربرد سنگ اسلب در طراحی دکوراسیون داخلی جدید و نوظهور نیست.

واکنش سنگ اسلب به مواد اسیدی

برخی از متخصصین نصب سنگ اسلب به این نکته اشاره می‌کنند که در مواردی شاهد واکنش سنگ اسلب با مواد با اسیدیته بالا بوده‌اند. با لمس مواد دارای اسید، در سنگ اسلب نصب شده، شاهد تغییر رنگ خواهیم بود. در صورتی که زمان برخورد ماده با سنگ بسیار به طول بینجامد، رنگ آن نقطه از سنگ کاملا دگرگون می‌شود؛ البته برخی از سنگ‌های اسلب مانند سنگ کوارتز، صابون، گرانیت، لوح و ... اثری نمی‌پذیرند. 



:: موضوعات مرتبط: سنگ اسلب ساختمان , ,
:: برچسب‌ها: سنگ ساختمانی , سنگ مرمریت , سنگ گرانیت , سنگ ساختمانی , سنگ تزئینی , سنگ اسلب ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

راه‌های زیادی برای تزیین نمای ساختمان‌ها و بناها وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از سنگ نما است. اگر شما هم قصد دارید از سنگ برای طراحی و اجرای نمای ساختمان خود بهره ببرید مسلما باید اطلاعات جامعی در خصوص سنگ‌های نما داشته باشید. در ادامه به بررسی انواع سنگ نما، معرفی برند‌ها و جنس‌ها همچنین قیمت آن‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

سنگ نمای ساختمان بسیار متراکم و سنگین بوده و برای ساخت‌وساز تعریف‌شده است. سنگ‌های آذرین، دگرگونی و رسوبی که به‌عنوان سنگ نمای ساختمان بکار برده می‌شوند به دلیل ماندگاری بالایی که دارند و همین‌طور جذابیت و مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌های استخراج‌شده از معدن با توجه به مشخصات کاربرد آن‌ها در ابعاد مختلف برش داده‌شده و برای نماکاری ساختمان آماده می‌شوند. درواقع سنگ تزئینی سنگی است که می‌تواند برش داده‌شده و یا روی آن حک کاری صورت گیرد که زیبایی فوق‌العاده‌ای برای ساختمان ایجاد می‌کند.

چه سنگ نمایی مناسب ساختمان شماست؟

اینکه چه سنگ نمایی مناسب ساختمان شماست به سبک معماری بنا و کاربری آن باز می‌گردد. اگر سبک معماری ساختمان سنتی اروپایی است بهترین انتخاب استفاده از سنگ‌های روشن مانند انواع تراورتن و انواع مرمریت است. حتما با صحنه ساختمان‌هایی که در حال حاضر در گوشه و کنار کشور ساخته می‌شوند برخورد داشته اید. همه ساختمان‌ها به سبک رنسانس و با تراورتن تزیین می‌شوند. طاق‌های بزرگ و ریزه کاری فراوان از خصوصیات این سبک معماری است.

اگر سبک معماری بنا مدرن یا معاصر است، بهترین سنگ نمای توصیه‌شده برای این سبک بناها را می‌توان سنگ گرانیت در نظر گرفت. سنگ گرانیت گستره رنگ تیره تا روشن را شامل می‌شود. در تزیین نمای بناهای مدرن معمولاً از نوع تیره آن استفاده می‌شود. سنگ مرمریت مشکی (هورنفلس) هم برای این منظور کاربرد فراوانی دارد.

 

انواع سنگ‌های نما کدام اند؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد سنگ‌های نما به‌طورکلی به سه نوع طبقه‌بندی می‌شوند، مرمریت، گرانیت و تراورتن که از پرکاربردترین و پرطرفدارترین سنگ‌های نما هستند. در ادامه به بررسی هرکدام به‌طور جداگانه می‌پردازیم. به خواندن ادامه دهید.

سنگ نما تراورتن و دیگرگونه‌های متراکم سنگ‌آهک همانند سنگ مرمر(که نوعی سنگ دگرگونی است) توسط صنایع سنگ‌سازی ساختمان طبقه‌بندی‌شده‌اند.

سنگ‌های آذرین از ماگما تشکیل‌شده‌اند که مخلوطی از مواد معدنی گداخته شده هستند و در اعماق زمین یافت می‌شوند. برخی از سنگ‌های آذرین سرد و سخت مثل گرانیت، کوارتز و دیوریت در عمق زمین وجود داشته و ممکن است بعدها در معرض فرسایش قرار گیر‌ند درحالی‌که انواع دیگر سنگ‌ها همانند گدازه بازالتی و دیگر رسوبات آتش‌فشانی به سطح زمین منتقل می‌شوند(مانند ریولیت).

سنگ نمای گرانیت با توجه به قدرت و دوام بالا و قابلیت تحمل بلوک‌های سنگین ازلحاظ تاریخی قدمت زیادی داشته و استفاده از آن در ساختمان‌های تجاری و مذهبی بسیار پرکاربرد بوده است.

نوع دیگری از سنگ نمای ساختمان سنگ‌های دگرگونی هستند که از سنگ‌های موجود پیشین تشکیل‌شده‌اند و از طریق گرما، فشار و یا اعمال شیمیایی مایعات و گازها تغییریافته‌اند. کوارتزیت(ماسه‌سنگ تغییریافته)، سنگ مرمر (سنگ‌ آهک تغییریافته) و گرانیت گنیس(گرانیت تغییریافته)نمونه‌ای از سنگ‌های ساختمانی دگرگونی معمول هستند.

سنگ نمای مرمریت

مرمر درواقع همان سنگ‌آهک قرارگرفته در برابر فشار و دمای زیاد است. حال اگر سنگ‌آهک اولیه دارای ناخالصی‌هایی مانند آهن یا گل باشند رگه‌های سیاه یا تیره‌رنگی در مرمریت شکل‌گرفته ایجاد می‌شود، این رگه‌ها نقاط ضعف سنگ هستند و در امتداد آن‌ها سنگ به‌راحتی شکسته می‌شود، ازاین‌رو سنگ‌های بدون رگه استحکام بیشتری دارند و به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند.

مرمریت‌های دانه شکری با دانه‌های ریز مرغوب‌ترین و گران‌ترین نوع مرمریت هستند که گاها به نام چینی هم از آن‌ها نام‌برده می‌شود، رنگ سفید تا طوسی کم‌رنگ با طرح دانه‌دانه ریز از ویژگی‌های آن‌ها است. زیبایی این نوع سنگ منحصربه‌فرد است و درگذشته از آن‌ها به‌وفور در سنگ نما استفاده می‌شد ولی اکنون در مصارف دیگر کاربرد دارد.

 
جمع‌بندی
سنگ نمای ساختمان نوعی سنگ تزئینی است که در ابعاد و اندازه‌های مشخص قابل تراش و برش می‌باشد.
سنگ‌های نمای ساختمان دارای سختی و دوام متفاوتی بوده که در شرایط مختلف آب و هوایی قابل‌استفاده می‌باشند و به این دلیل کاربرد آن‌ها متفاوت است به‌طور مثال سنگ نمای گرانیت به دلیل مقاومت بالایی که دارد و همین‌طور جذب آب کمتر در نمای ساختمان، کف سازی، پیاده‌روسازی و حتی راه‌سازی نیز قابل‌استفاده می‌باشد. هرکدام از سنگ نمای ساختمان در تنوع رنگی متفاوت موجود می‌باشد. سنگ نما تراورتن مانند گرانیت در طرح و رنگ متنوع موجود می‌باشد لذا ازاین‌جهت برای کارهای تزئینی و دکوراتیو بیشتر استفاده می‌شود.
میزان تخلخل سنگ به حفره‌هایی که روی سنگ موجود است بستگی دارد. این حفره‌ها تحت تأثیر واکنش‌های شیمیایی و محلول­های طبیعی روی سنگ ایجاد می‌شوند. هرچه تخلخل سنگ نمای ساختمان بیشتر باشد قدرت نفوذپذیری آب در آن کمتر خواهد بود مثل سنگ نمای گرانیت و سنگ نما تراورتن.
 


:: موضوعات مرتبط: سنگ ساختمانی , ,
:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , سنگ مرمریت , سنگ گرانیت , سنگ ساختمانی , سنگ تزئینی , سنگ نما ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

زمانی که یک معمار تصمیم به ساخت یک ساختمان می‌گیرد، باید به فکر مرغوب‌ترین و استانداردترین مصالح جهت ساخت باشد. ساختمانی ایمن می‌تواند جان چندین خانوار را حفظ کند. پس از ایمنی ساختمان، تأثیرگذارترین بخش ساختمان نمای آن و طراحی راه پله است. حتی هنگام خرید منزل، اکثر خریدارها ضمن ایمنی ساختمان، ظاهر ساختمان را در اولویت دوم خود قرار می‌دهند.

راه پله ساختمان محلی است که هم ساکنین ساختمان و هم مهمان‌ها هنگام تردد با آن سر و کار دارند. پس بهتر است  معماران هنگام ساخت منزل مسکونی یا تجاری از مرغوب‌ترین، خوش‌رنگ‌ترین و زیباترین سنگ راه پله استفاده کنند. مرسوم‌ترین رنگ برای طراحی راه پله ساختمان رنگ کرم و سنگ گرانیت است.

سنگ راه پله یکی از اجزای جدای ناپذیر ساختمان سازی محسوب می شود. از آنجایی که کارایی آن زیاد است نیاز است از سنگی استفاده شود که مقاومت و استحکام بسیار بالایی داشته باشد. سنگ های که مرغوب نباشند در طی گذر زمان دچار فرسایش می شوند و با کوچک ترین ضربه ای دچار شکستگی می شوند. در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا پیرامون معرفی سنگ راه پله مطالبی را با شما عزیزان در میان بگذاریم تا انتخابی متمایزتر در پیش روی شما قرار بگیرید پس با ما همراه شوید.

 

انواع سنگ راه پله و کاربرد آن‌ها

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

سنگ‌های گرانیتی جلا و درخشندگی بسیار عالی و چشمگیری دارند.

سنگ گرانیتی به دلیل نداشتن آهک، مقاوم و برای طراحی راه پله مناسب است. هر سنگی که دارای آهک باشد مقاومت پایینی دارد.

سنگ گرانیتی دارای مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی و قلیایی است. سنگ‌ها جهت تمیز بودن باید با مواد شست و شو داده شوند. برخی سنگ‌ها قابلیت تحمل این مواد شیمیایی را ندارند و دچار ساییدگی سنگ می‌شوند. اما گرانیت به شدت در مقابل این تغییرات مقاومت نشان می‌دهد.

سنگ گرانیت در برابر نفوذ آب نیز بسیار مقاوم است و به هیچ عنوان مشکلی برایش در برابر آب به وجود نمی‌آید، مشکل ساییدگی سنگ را ندارد و بنابراین برای طراحی راه پله مناسب است.

سنگ راه پله – مرمر

برای نمای داخلی ساختمان از سنگ‌هایی با جنس مرمر استفاده می‌شود.

سنگ‌هایی با جنس مرمر از دو عنصر کلسیت و دولومیت تشکیل شده‌اند.

سنگ مرمر مقاومت بسیار بالایی در برابر هوازدگی دارد.

سنگ‌های مرمر طول عمر بسیار بالایی دارند و برای طراحی راه پله مناسب است.

سنگ مرمر به دلیل داشتن ظاهری لوکس و زیبا جزو محبوب‌ترین سنگ‌های ساختمانی است.

سنگ راه پله تراورتن

تراورتن سنگ آهکی است که در مدت زمان طولانی به وجود می آید و مواد تشکیل دهند تراورتن متخلخل های هستند که حفره های بسیار دارند. اگر بخواهید از سبک روستیک برای دیزاین کردن منزل خود پیروی کنید به شما توصیه می کنیم از شکل خام آن که حالتی خشن، طبیعی و روستایی دارد بهره بگیرید و اگر می خواهید یک دکوراسیون لوکس را به تصویر بکشید به شما محصول فرآوری شده را توصیه می کنیم که فضای خالی آن با مواد سیمانی، اپوکسی و رزین پر شده است.

دو محصول خام و فرآوری شده

ایده ال برای دکوراسیون روستیک و مدرن

طیف رنگی عاج فیلی تا قهوه ای طلایی

تم های رنگی این محصول عاج فیل تا قهوه ای طلایی است و در رده سنگ های قیمت مناسب قرار دارد از همین رو بسیار در ساختمان سازی های کم خرج مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ راه پله مرمریت

 سنگ های مرمریت از دو عنصر کلسیت و دولومیت تشکیل شده اند و از مرغوب ترین محصولات برای پله های محسوب می شوند. اگر برای یک محیط اداری قصد تعبیه پله را دارید باید بگویم به دلیل مقاومت بالا این محصول ایده ال ترین انتخاب به شمار می آید. مرمریت مقاومت بسیاری در برابر هوازدگی دارد و طول عمر این محصول نیز در امکان پر رفت و آمد بسیار بالا است. این سنگ توانایی عبور نور را از خود دارد و شبیه سنگ های مرمر در برابر باران های اسیدی بسیار مقاوم هستند. از همین رو به راحتی برای فضای بیرون از ساختمان از این سنگ استفاده می شود. اگر نیاز به ابعاد بزرگ مرمریت دارید می توانید از اسلب مرمریت برای فضای داخل یا بیرون استفاده کنید.

 

  • مقاوم در برابر هوا زدگی
  • قیمت تمام شده بالا
  • قابلیت عبور نور

 

این نوع سنگ تقریبا قیمت بالایی دارد پس اگر گرانیت قدری برای شما گران تمام می شود به شما خرید یک محصول با کیفیت و با قیمتی منصفانه تر از گرانیت که مرمریت است را توصیه می کنیم.

 

ویژگی های سنگ راه پله

چه نوع سنگی برای راه پله انتخاب کنیم:

 

  • مقاومت بالا در برابر نفوذ آب
  • مقاوم در برابر هوازدگی
  • عدم آسیب دیدگی به دلیل ضربه خوردن
  • مناسب برای مکان های پر رفت و آمد
  • مقاوم در برابر باران های اسیدی
  • تم های رنگی جذاب
  • مناسب برای فصل های سرد زمستانی و یخ بندان
  • مقاومت بالای سنگ در برابر اصطکاک و عدم فرسایش سنگ
  • سنگ های لوکس برای دکوراسیون مدرن و سنگ های خام برای ایده پردازی روستیک


:: موضوعات مرتبط: سنگ راه پله , ,
:: برچسب‌ها: سنگ راه پله , سنگ راه پله مرمریت , سنگ راه پله تراورتن , سنگ راه پله مرمر , سنگ گرانیت ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

قیمت انواع سنگ مرمریت ساختمانی در حال حاضر با توجه به تنوع خیلی بالای سنگ در سطح جهان کار دشواری است چرا که با یک سرچ کوچک بر روی نمایشگر انواع اقسام سنگ ها به نمایش در می اید تاریخچه تشکیل سنگها به هزاران سال پیش بر میگردد سنگ ها از اولین مصالح و اشیائئ بودند که از ابتدا مورد استفاده بشر بوده است و در واقع سنگ به نوعی خاک است.

 

سنگ مرمریت از زمان های گذشته در ساخت بناها در رم و یونان مورد استفاده قرار می گرفته است این سنگ از نوع سنگهای دگرگون یافته که از کلسیت و دولومیت و کریستال تشکیل شده ظاهر منحصر به فرد ان که شامل موج هایی با طرح های مختلف و بعضا به رنگهای متنوع و زیبا میباشد. سنگ مرمریت از نظر مقاومت از گرانیت ضعیف تر بوده و از تراورتن سخت تر است قیمت هر متر مربع سنگ مرمر ۳۵ تا ۵۵۰ هزار تومن متغیر نیباشد قیمت سنگ تراورتن در بازار متغیر است و قیمت سنگ کف خانه نیز با توجه به نوع سنگ و سلیقه شخصی در بازار متغیر می باشد و قیمت سنگ مرمر سبز نیز با توجه به نوع فروان سنگ مرمر متغیر است و قیمت سنگ گرانیتکف نیز بستگی به نمونه انتخابی شخص دارد قیمت سنگ نما در باز ار نتغیر است و بستگی به انتخاب خریدار دارد.

انواع سنگ مرمریت شامل موارد زیر است 

 

 

  • سنگ مرمریت هرسین
  • –سنگ مرمریت خوی
  • سنگ مرمریت کاشمر
  • سنگ مرمریت اباده
  • سنگ مرمریت گلدن بلک
  •  سنگ مرمریت پر طاووسی
  • انواع سرامیک شامل موارد زیر است :
  • – کاشی
  • سرامیک گرانیتی
  • سرامیک های پرسلانی
  • سرامیک های موزاییکی
  • کاشی لعابی
  • قرنیز

 

قیمت هر متر مربع سنگ مرمریت

 قیمت گذاری بر روی سنگ‌های ساختمانی به پارامترهای متنوعی بستگی دارد و در این بین سنگ مرمریت نیز به نوعی به این پارامترها وابستگی دارد . این پارامترها عبارت اند ابعاد ،بازه رنگ ، نوع معدن ، سورت بندی و ضخامت و همچنین کیفیت فرآوری که به نوعی بر روی قیمت تاثیر گذار می‌باشد. یکی از سنگ‌های مرمریت پر کاربرد در ساختمان ، قیمت مرمریت صلصالی می باشد . اگر برای نمونه بخواهیم به تاثیر این پارامترهای ذکر شده بر روی این برند بپردازیم می‌توانیم به ابعاد اشاره داشت که از نظر قیمتی ، پله آن از قیمت بالاتری نسبت به پلاک آن برخوردار می‌باشد.. برای نمونه آن دسته از سنگ‌های مرمریت که دارای زمینه روشن و رنگ متمایل به سفیدی دارند از نظر قیمتی از بازه بالاتری نسبت به سایر سنگ‌های مرمریت برخوردار می‌باشند. پارامتر تاثیر گذار بعدی نیز ابعاد مرمریت می‌باشد که به نسبت آن دسته از سنگ‌های مرمریت با ابعاد بالاتر از بازه قیمتی بالاتری نیز برخوردار می‌باشند. علاوه بر ابعاد باید به این نکته نیز اشاره کرد که تنها زمینه روشنی مرمریت بر قیمت آن تاثیر گذار نمی‌باشد بلکه می‌توان عوامل دیگری را تاثیر گذار دانست.

برای نمونه در چند سال گذشته سنگ لاشتر از پایینترین قیمت برخوردار بود و با روی کار آمدن زمینه رنگ‌های مشکی و طوسی مایل به خاکستری موجب شد تا استفاده از این نوع مرمریت در طراحی‌های داخلی ساختمان افزایش یابد و به نسبت بر حجم تقاضا ان نیز افزوده گردید و به مرور زمان موجب برند شدن این نوع سنگ در بازارهای داخلی شد و به موازات آن نیز با افزایش قیمت مواجه شد. پس نقش طرح و رنگ‌های به کار رفته در طراحی داخلی دکوراسیون نیز می‌تواند تا حدود زیادی بر بورس شدن یک نوع سنگ ساختمانی در بازار تاثیر گذار باشد.سورت بندی نیز در ایران از استاندارد خاص و ثابتی پیروی نمی‌کند و این بخش اصولا توسط خود تولید کنندگان به اختیار صورت می‌گیرد ولی با بررسی که در بازار انجام دادیم عمدتا سورت بندی را بر اساس سوپر ، ممتاز ، درجه 1 و درجه 2 انجام می‌دهند و سوالی که بسیاری از مشتریان ازما می‌پرسند این می‌باشد که آیا درجه 1 با ممتاز از نظر کیفیت تفاوت دارد؟ و در پاسخ آن‌ها باید اعلام کرد خیر . هیچ تفاوتی وجود ندارد و تنها تفاوت در یکدست و عدم یکدست بودن سنگ مورد نظر بر اساس رنگ و طرح است.



:: موضوعات مرتبط: سنگ مرمر , ,
:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , سنگ مرمریت , سنگ گرانیت , سنگ ساختمانی , سنگ تزئینی ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

گرانیت چیست؟
تحقیقات نشان می دهد گرانیت ها قدمتی ۳۰۰ میلیون ساله دارند و مهمترین ماده تشکیل دهنده پوسته کره زمین هستند. توده‌های مذاب آتشفشانی هنگام سرد شدن سنگی را خلق می کنند با نام گرانیت. این سنگ سمبل سختی و مقاومت و دوام است, به راحتی خش بر نمی دارد, دارای صیقل پذیری فوق العاده ای نیز می باشد به همین علت کاربرد گسترده ای در صنعت ساختمان پیدا کرده است. استفاده از نام سنگ خارا در اشعار فارسی اشاره به سختی گرانیت دارد.


سنگ گرانیت جزو پرکاربردترین سنگهای ساختمانی است که در نمای بیرونی ساختمان ها کار می شود. به همین دلیل است که تقاضا در بازار سنگ ایران برای آن بالا بوده و به همین نسبت تعداد عرضه کنندگان سنگ گرانیت در بازار نیز زیاد می باشد.

این سنگ علاوه بر اینکه در داخل ایران مصرف بالایی دارد، از سنگهای پرتقاضا برای صادرات به کشورهای مختلفی چون استرالیا، کانادا، عراق، کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و به دلیل تنوع رنگی که دارد در صنعت هتل سازی نیز از آن استفاده می شود.
مقاومت بالا و صیقل پذیری بی نظیر موجب شده از سنگ گرانیت به صورت وسیعی در صنعت ساختمان استفاده گردد. مقاومت بعضی گرانیت ها در حدی است که می تواند به چاقو آسیب برساند. اگر از این سنگ درست مراقبت گردد سالهای بسیاری مقاومت و زیبایی خود را به ما عرضه خواهد کرد.

در آمریکا معتقدند استفاده از سنگ گرانیت در منازل مانند سرمایه گذاری می باشد و ارزش آن خانه افت نخواهد کرد و آژانس های املاک روی خانه هایی که در آن گرانیت استفاده شده مانور تبلیغاتی می دهند. این سنگ به پرداخت و پولیش مناسب نیازمند است و مقاومت خوبی در برابر فرسایش، سرما و گرما و بارانهای اسیدی دارد. به همین علت میتوان در فضای باز براحتی از آن استفاده نمود و بدون دغدغه از سایش و شکستگی از آن بهره برد. مراقبت از گرانیت آسان و کم هزینه بوده و به سادگی میتوان از آن نگه داری کرد. گرانیت در اثر استفاده روزمره دچار یا سوختن و خرابی نخواهد شد. همچنین در برابر لکه ها مقاوم است.

سنگ گرانیت

کاربردهای سنگ گرانیت

سنگ گرانیت سابیده مناسب سنگ کف واحدهای تجاری و اداری، سنگ کف پارکینگ، سنگ پله و پاگرد می باشد. سنگ گرانیت فلیم شده مناسب سنگ کف محوطه است؛ زیرا سنگ گرانیت سابیده هنگام خیس بودن لغزنده وخطرناک است و جهت جلوگیری از سر خوردگی بهتر است از گرانیت فلیم شده استفاده گردد.


بهترین سنگ نما برای سختمان سنگ تراورتن، گرانیت، چینی و سنداستون هستند.  بهترین و مناسب ترین سنگ برای سنگفرش واحدهای مسکونی نیز سنگ مرمریت و سنگ چینی است و مناسب ترین سنگ برای کف واحدهای اداری و تجاری و پارکینگ سنگ های گرانیت و بهترین سنگ برای سنگ کف محوطه بیرونی سنگ تراورتن تیشه ای و یا گرانیت فلیم شده و در نهایت زیباترین و لوکس ترین سنگ برای سنگ کف اماکن لوکس و لاکچری سنگ مرمر است.


انواع سنگ گرانیت

ایران یکی از تولید کنندگان سنگ گرانیت در دنیا می باشد که سنگهای زیر را در دل خود جای داده است. سنگ گرانیت نهبندان، گرانیت خرمدره، گرانیت شاهین دژ، گرانیت مشکی سرکان، گرانیت چایان، گرانیت مشکی نطنز، گرانیت مشکی الموت، گرانیت سفید نطنز، گرانیت بروجرد، چرانیت گل پنبه ای همدان و الوند، گرانیت سبز بیرجند، گرانیت فیروزه ای بیرجند، گرانیت سبز جنگلی، گرانیت سبز کاهویی خراسان، گرانیت قرمز نائین، سنگ گرانیت قرمز گل آباد نائین، گرانیت بغم اردستان، گرانیت قرمز یزد، گرانیت قلعه خرگوشی یزد، گرانیت مروارید مشهد، گرانیت هلویی زنجان و تایباد و سنگ گرانیت مروارید مشهد.

 

 

 


خرید سنگ گرانیت

گرانیت‌ها بدلیل سختی زیاد، داشتن زیبایی خیره کننده، مقاومت بالا، دوام و ماندگاری و تنوع طرح و رنگ توانسته است جایگاه خوبی در صنعت سنگ و ساختمان برای خود باز کند.کاربرد سنگ گرانیت در تمامی بخش‌های ساختمان از جمله راه پله ، نمای بیرون ، پارکینگ ، کف ساختمان ، آشپزخانه و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ در ابعاد پلاک ، پله ، کابینت، فرشی و سنگ اسلب مورد فرآوری قرار می‌گیرد. 

 

 



:: موضوعات مرتبط: سنگ گرانیت , ,
:: برچسب‌ها: سنگ گرانیت , سنگ گرانیت ارزان , قیمت سنگ گرانیت ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

سنگ مرمر چیست؟

 

سنگ مرمر به سنگی گفته می شود که بسیار درخشان باشد و قابلیت صیقلی پذیری آن بسیار بالا باشد تا حدی که شبیه آینه بتواند نور را منعکس کند. سنگ مرمر تم های رنگی بسیار متفاوت با طرح های بسیار متنوعی را از آن خود کرده است. از آنجایی که تنوع این سنگ بسیار زیاد است برای دکوراسیون پله، نمای داخلی، ستون ها و کف بسیار از آن استفاده می شود. از آنجایی که قدری قیمت سنگ مرمر گران است به عنوان سنگ فرش تزئیناتی از آن استفاده می شود. از سنگ مرمر سبز در ایران بیشتر برای امکان مذهبی استفاده می شود.

این سنگ صیقلی پذیریی بسیار بالا دارد، در دکوراسیون های لوکس استفاده می شود و تم ها و طرح های رنگی بسیار متفاوت دارد.

 

معادن مرمر موجود در ایران:

در مکان‌هایی از ایران معادن مهمی از مرمر وجود دارد که از شاخص‌ترین این مکان‌ها می‌توان به مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر سبز عباس آباد جلفا، مرمر خلج خراسان، مرمر سبز آب باریک آذرشهر، مرمر صورتی نقده، مرمر اسفند کرمان، جوشقان اصفهان، مرمر سبز شاهین دژ، مرمر سبز توران پشت یزد و مرمر سبز بورق یزد و تنگویه (تلنگویه) سیرجان، ده رستم بم و معادن مرمر محلات و استان فارس را نام برد.

 

ویژگی های سنگ مرمر:

 

  • تراکم بسیار بالا
  • ساب پذیری فوق العاده
  • مقاومت سایشی بسیار بالا
  • سطح براق و صیقلی
  • مقاومت فشاری مناسب
  • تخلخل بسیار مناسب
  • جذب آب نا چیز
  • قابلیت عبور نور

 

و …

قیمت سنگ مرمر به عواملی بستگی دارد:

1 - کیفیت و آنالیز سنگ 

مهمترین پارامتر کیفیت سنگ ، آنالیز فیزیکی و شیمیایی آن سنگ میباشد . و هر چه قدر آنالیز سنگ مرمر به حد مطلوب نزدیکتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است و به مراتب قیمت بالاتری خواهد داشت 

2 - رنگ و طرح متفاوت 

سنگ های مرمر تنوع زیادی نسبت به سایر سنگ های ساختمانی ندارند . هر چه قدر سنگ مرمر، رنگی خاص ویکدست و پاک باشد از قیمت بالاتری نیزبرخوردار است .

3 - قطر و ابعاد سنگ 

سنگ های مرمر بیشتر به صورت اسلب فرآوری میگردد و ابعاد بزرگ مرمر و ضخامت سنگ مرمر هر چه قدر بیشتر و بزرگتر باشد قیمت آن نیز افزایش میابد .

4 - سورت دقیق سنگ 

سنگ های مرمر دارای سورت های مختلفی هستند که پس از مرحله برش و ساب سورت بندی میگردد . سنگ های مرمر که بصورت اسلب فرآوری میگردد چنانچه بصورت  بوک مچ باشد از قیمت بالاتری برخوردار است . 

 5 -  نوع فرآوری سنگ 

نوع فرآوری سنگ نقش تعیین کننده ای در قیمت سنگ مرمر دارد . نوع رزین یا اپوکسی ، استفاده از تکنولوژی UV ، دقت در برش و گونیا بودن سنگ ، میزان ساب و پولیش سنگ ، توری پشت سنگ و نوع بسته بندی و حمل ونقل سنگ های مرمریت در قیمت سنگ های مرمرتاثیر خواهد داشت . 

6 - اندازه و قواره کوپ سنگ

7 - نوع و ماهیت سنگ

8 - هزینه های استخراج و خرید کوپ

9 - نوش برش و فرآوری

10 - سورت یا درجه بندی سنگ

11 - پاک بودن و حداقل بودن میزان رگه های موجود در سطح سنگ

12 - قابلیت ایجاد قاب های بوک مچ و فورمچ

13 - هزینه های حمل و نقل

و …

علاوه بر فروش داخلی ، سالانه مقادیر قابل توجهی از این سنگ به صورت خام (کوپ) به سراسر جهان صادر می گردد که قیمت جهانی کوپ این سنگ نیز دارای قیمتی بسیار بالا و نجومی می باشد و این نکته گویای آن است که سنگ مرمر در جهان جایگاه بسیار ارزشمند و بالایی دارد.

 


:: موضوعات مرتبط: سنگ مرمر , ,
:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , قیمت سنگ مرمر , خرید سنگ مرمر ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

منظور از سنگ ساختمانی، سنگی است که در ساختمان و بنا از آن استفاده میگردد. کاربرد سنگ میتواند در قسمتهای مختلف داخل و خارج ساختمان تحت عنوان فضای داخلی و بیرونی باشد.

یکی از مسائل مهم و بسیار پر اهمیت در بحث ساختمان سازی انتخاب و خرید سنگ مناسب برای یک پروژه ساختمانی می باشد. دست اندرکاران ساخت ساز بر این مسئله واقف هستند که اگر دقت و توجه کافی را در هنگام خرید سنگ به کار نگیرند ممکن است در آینده هنگام فروش ساختمان به مشکل بربخورند و یا پروژه آن ها با شکست مواجه شود. در واقع سنگ یکی از متریال های جدایی ناپذیر از پروژه های ساختمانی می باشد و همیشه می توان رد پایی از آن را در ساختمان های مختلف مشاهده نمود. توجه به نوع کارایی یک سنگ، ویژگی های و مزایای آن و قیمت سنگ از جمله مسائلی هستند که پیمانکاران و معماران در هنگام باید به آن ها دقت نمایند. جدای از این مسائل انتخاب یک سنگ مرغوب و مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

کاربرد انواع سنگ در ساختمان

 

انواع سنگ ساختمانی کدام هستند؟

طبقه بندی انواع رایج سنگ های ساختمانی بر اساس نوع سنگ را میتوان در انواع سنگ تراورتن، مرمریت، گرانیت، سنگهای رسوبی و سنگهای مصنوعی دانست.

انواع سنگ های ساختمانی را اگر بشناسید به راحتی می توانید در پروسه ساخت و ساز از آن ها بهره بگیرید. شما اگر در فعالیت های ساختمان سازی مشغول نیستید اما قرار است به بازسازی منزل خود بپردازید بهتر است انواع سنگ های ساختمانی را بشناسید تا به کارفرما در جهت ایده پردازی کمک کنید. در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا انواع سنگ های ساختمانی را همراه با کاربرد های آن به شما معرفی کنیم پس با ما همراه شوید.

 

سنگ ساختمانی تراورتن

کاربرد سنگ تراورتن در ساختمان:

نمای جلو و پشت ساختمان

دیوارهای داخلی و همچنین خارجی بنا

کف پوش قسمت خارجی ساختمان

 

 

سنگ ساختمانی گرانیت

کاربرد گرانیت:

دیوارهای داخلی ساختمان

کف بخش های داخلی بنا +‌ پارکینگ (در مورد پارکینگ باید از سورت هایی که کمتر آهن دارند استفاده گردد)

پله های بخش داخلی

 

سنگ مرمریت

کاربرد سنگ مرمریت:

دیوارهای داخلی ساختمان

کف بخش های داخلی بنا (مثلا سنگ دهبید)

پله ها بخش داخلی ساختمان

 

ویژگی های یک سنگ مرغوب

میزان جذب آب

بافت سنگ

مقاومت سنگ

کانی های مضر

 

 

قیمت انواع سنگهای ساختمانی

قیمت انواع سنگهای ساختمانی بر اساس چند فاکتور تعیین میگردد. نوع – معدن و سورت سنگ، ابعاد و ضخامت سنگ – رنگ و طرح – فراوری های انجام شده بر روی سنگ شامل برش، ساب و رزین و … .

 



:: موضوعات مرتبط: سنگ ساختمانی , ,
:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , سنگ مرمریت , سنگ گرانیت , سنگ ساختمانی , سنگ تزئینی ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

برای مدیریت هزینه خرید سنگ در ابتدا باید انتظارات مان از سنگ را مشخص کنیم، بنابراین با پاسخ دادن به سئوالات زیر، سطح توقعات و انتظارات، تعیین می گردد و با توجه به آن، نسبت به خرید سنگ ارزان و مناسب اقدام می نماییم.

  • سنگ مورد نظر در فضای داخلی و یا فضای بیرونی استفاده می شود؟
  • سنگ مورد نظر در معرض نور آفتاب قرار دارد یا خیر؟
  • سنگ مورد نظر در معرض رطوبت قرار دارد یا خیر؟
  • سنگ مورد نظر در معرض رفت و آمد و تردد زیاد هست یا کم؟
  • سنگ مورد نظر در معرض مواد اسیدی، شوینده، مواد آلاینده قرار دارد یا خیر؟
  • سنگ مورد نظر در مکانی قرار می گیرد که امکان سر خوردن وجود دارد یا خیر؟
  • سنگ مورد نظر در مکانی قرار م یگیرد که نور محیط کافی است یا خیر؟
  • سنگ مورد نظر در کف استفاده می شود یا بدنه؟

 

خرید سنگ تراورتن ارزان 

سنگ تراورتن نمونه دیگری از سنگ های تزئینی است که در دسته سنگ های آهکی متخلخل قرار گرفته است. از این سنگ عموماً برای نمای ساختمان، دیوارهای کف استخر و کف پوش کردن ساختمان استفاده می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید رنج قیمتی این محصول به شکلی است که شما برای سنگ فرش کردن کف حیاط و کف سالن پذیرایی می توانید محصولات متمایزی را در اختیار بگیرید. سنگ تراورتن را می توانید با تم های رنگی سفید عاجی، یا کاملاً سفید و کاراملی مشاهده کنید. هر چقدر سنگ خالص تر باشد تم رنگی آن روشن تر به تصویر کشیده می شود.

این سنگ ها جزو سنگ آهکی هستند، رنج های قیمتی متفاوت دارند و تم رنگی روشن تری دارند.

بازار سنگ‌های تراورتن در کشور دارای قیمت‌های متفاوت است، که بسته به درجه و کیفیت سنگ‌ها مشخص شده‌اند. هرچه سنگ دارای سطح صیقلی و سوراخ های یکنواخت‌تری باشد، کیفیت آن بهتر و در نتیجه قیمت بالاتری دارد. اگر سطح صیقل داده شده و با سیمان پر شده باشد، باید به کیفیت مواد پرکننده توجه ویژه شود.

  

سنگ ساختمانی قسمت عمده ای از هزینه های ساختمان را به خود اختصاص می دهد و خرید سنگ ارزان و با کیفیت می تواند کمک شایان توجهی به سازندگان نماید. برای مدیریت هزینه و خرید سنگ باید قبل از هر چیز بدانیم از سنگ مورد نظر چه انتظاری داریم و چه کاربردی خواهد داشت و انتظار ما از سنگ نصب شده در ساختمان چیست؟ زیرا هرچه قدر خاصیت و مزیت سنگ ها زیادتر باشد به مراتب قیمت بالاتری خواهند داشت.

در ادامه با انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها آشنا می شویم.

سنگ ساختمانی گرانیت

سنگ گرانیت از دانه های معدنی متوسط و درشت ساخته شده است و با استحکام بسیار بالایی در کنار یک دیگر قرار گرفته اند. این دانه ها به قدری درشت است که حتی با چشم غیر مسطح هم می توان این دانه ها را مشاهده کرد. تم رنگی این سنگ از صورتی روشن تا سفید است و روی آن عموماً رگ های تیره ای در زمینه روشن خود نمایی می کند. ظاهر کلی گرانیت کلاسیک شبیه ترکیب نمک و فلفل است. زیبایی سنگ های گرانیتی آن ها را به محصولی متمایز برای سنگ فرش کردن سطح اتاق پذیرایی تبدیل کرده است.

 

 

سنگ مرمر

سنگ مرمر به سنگی گفته می شود که بسیار درخشان باشد و قابلیت صیقلی پذیری آن بسیار بالا باشد تا حدی که شبیه آینه بتواند نور را منعکس کند. سنگ مرمر تم های رنگی بسیار متفاوت با طرح های بسیار متنوعی را از آن خود کرده است. از آنجایی که تنوع این سنگ بسیار زیاد است برای دکوراسیون پله، نمای داخلی، ستون ها و کف بسیار از آن استفاده می شود. از آنجایی که قدری قیمت سنگ مرمر گران است به عنوان سنگ فرش تزئیناتی از آن استفاده می شود. از سنگ مرمر سبز در ایران بیشتر برای امکان مذهبی استفاده می شود.

این سنگ صیقلی پذیریی بسیار بالا دارد، در دکوراسیون های لوکس استفاده می شود و تم ها و طرح های رنگی بسیار متفاوت دارد.

 

سنگ ساختمانی کوارتزیت

سنگ کوارتزیت به سنگی گفته می شود که در اثر دگرگونی ماسه سنگ و در اثر فشار گرمای بسیار زیاد در لابه لای زمین به وجود آمده باشد. عموماً این سنگ را با شکل های متفاوت و اشکال متنوع در بازار می توانید مشاهده کنید. ظاهر سنگ کوارتزیت شبیه مرمریت است اما مقاومت آن بسیار از این سنگ بیشتر است. از این سنگ برای نمای بیرونی، داخلی و کف پوش کردن و دیوار پوش کردن استفاده می شود. در برابر سرما، گرما و مواد اسیدی بسیار مقاوم است و به راحتی سائیده و فرسوده نمی شود.

 

سنگ ساختمانی مرمریت

سنگ مرمریت یکی از سنگ های محبوب در میان خریداران محسوب می شود. از این سنگ بیشتر در فضاهای بسته استفاده می شود زیرا اگر در مجاورت با آب و هوای بیرون از ساختمان قرار بگیرد به راحتی تغییر شکل می دهد و شکل ظاهری خود را از دست می دهد. شکستگی، ترک خوردن سنگ و تغییر رنگ دادن آن از مهم ترین پارامترهای است که در مجاورت با نور خورشید و باد و باران برای آن فراهم می شود. این سنگ در برابر حرارت و مواد اسیدی بسیار مقاوم است. این سنگ به دلیل آهکی بودن بسیار سریع آب را جذب می کند از همین رو برای استفاده سرویس حمام اصلاً انتخاب مناسبی نیست.

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , سنگ مرمریت , سنگ گرانیت , سنگ ساختمانی , سنگ تزئینی ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد
 

مزایای سنگ کف نسبت با سایر مصالح به کار گرفته شده برای کف پوش کردن فضای داخلی ساختمان چیست؟ همان طور که می دانید کف پوش یکی از بیشترین ترددها را در طی گذر زمان در بر دارد. این بخش می تواند راه پله، فضای راه رو، پارکینگ و یا هر مسیر دیگری باشد. از همین رو از همین بسیار ویژه ای برخوردار است که برای این فضا از چه پارامتری بهره گرفته شود.

از مزایا و معایب کف پوش های سنگی، چوبی، پارکتی و یا سایر مصالح دیگر چه می دانید؟

هدف شما از کف پوش کردن زیبا تر شدن فضا یا کارآمدتر شدن آن بخش از ساختمان است.

در مقاله پیش رو با ما همراه شوید تا پیرامون مزایا و معایب هر یک به صورت مختصر مطالبی را با شما عزیزان در میان بگذاریم.

استفاده از سنگ به عنوان پوشش کف

 عموماً برای سنگ فرش کردن کف پوش های ساختمان از سنگ تراورتن، سنگ مرمریت، سنگ مرمر و سنگ گرانیت استفاده می شود. این سنگ ها علاوه بر قیمت مناسبی که دارند رنگ های روشن و زیبایی را برای جلوه دادن به فضا از آن خود کرده اند. ساب پذیرایی سنگ مرمریت بسیار بالا است اما تقریباً کف پوش کردن فضا با سنگ برای شما با رقم تمام شده بالا تری نسبت به سایر متریال رقم می خورد. اگر سنگ های مرغوب استفاده شود در برابر سرما، گرما، نور خورشید، باران های اسیدی و سایر عناصر طبیعی دیگر مقاوم است و به راحتی به آن آسیب وارد نمی شود.

ویژگی های سنگ

  • کف پوش های سنگی بسیار در برابر ضربات مقاوم هستند.
  • اگر سنگ به خوبی فرآوری شده باشد از لیز خوردن شما جلوگیری می کند.
  • هنگام راه رفتن روی سنگ سر و صدای زیادی احساس نمی شود.
  • قیمت سنگ قدری گران است از همین رو برای فضای کمی از آن استفاده می شود.
  • سنگ فرش کف قدری سنگین است از همین رو باید متخصصین این امر به نصب آن بپردازند.
  • سنگ های کف پوش در طی گذر زمان نسبت به سایر متریال های کف پوش آسیب کمتری می بینند.
  • سنگ های کف پوش به صورت مرمری، مرمریت، تراورتن و گرانیتی هستند.

 

استفاده از سرامیک به عنوان پوشش کف

سرامیک به صورت مصنوعی ساخته می شود و نسبت به سنگ ساختمانی قیمت تمام شده ارزان تری را به همراه دارد؛ اما از آنجایی که مقاومت کف پوش در اولویت اول قرار دارد باید بگویم به هیچ عنوان برای کف پوش کردن ساختمان مخصوص آشپزخانه که احتمال ضربه پذیری آن بیشتر است نباید از سرامیک استفاده شود. همچنین در طی گذر زمان مقاومت آن کم می شود و لغزندگی آن قدری خطر ساز است. از سوی دیگر درزهای سرامیک ممکن است در طی گذر زمان باز شود و جرم گرفتن آن خود پرسه ای را برای تمیز کاری می طلبد.

ویژگی های سرامیک

  • در برابر آب مقاوم است و برای سرویس بهداشتی محصولی ایده ال است.
  • باز شدن منافذ سبب ایجاد قارچ و جلبک می شود.
  • نصب سریع این محصول از مزیت های بارز آن به شمار می آید.
  • اگر در طی گذر زمان آسیب ببیند به راحتی می توان یکی از آن ها را تعویض کرد.
  • با استفاده از مواد شوینده به راحتی می توان آن ها را شست و مثل روز اول آن را درخشان کرد.
  • سرامیک برای مراکزی که فرآیند کار آن ها شیمیایی است ایده ال است.
  • از نفوذ مواد شیمیایی به سرامیک می توان با لعاب دادن آن جلوگیری کرد.
  • تم های رنگی بسیار گسترده ای دارد و با هر سبک سلیقه ای قابل تهیه است.

 

استفاده از چوب برای پوشش کف

استفاده کردن از چوب برای کف پوش کردن ساختمان به تازگی قدری مرسوم شده است و عموماً برای کف پوش کردن، دیوار پوش کردن و سقف زدن از چوب های فانتزی دکوری بسیاری استفاده می شود. به کارگیری چوب سبب می شود یک دکوراسیون لاکچری کلاسیک را برای شما به همراه دارد. نصب آسان و عایق کردن چوب قدری قیمت تمام شده آن را با نوسان همراه می کند. همچنین معایبی را این محصول برای شما به همراه دارد. در قدم اول می توانیم به ریسک آتش سوزی بالا اشاره کنیم سپس به هزینه تعمیر و تعویض بالای آن با همان تم رنگی گوشه چشمی داشته باشیم. از سوی دیگر صدا دار شدن چوب در گذر زمان سبب می شود گوش شما آزرده شود. به راحتی نم را به خود می گیرد و کیفیت اولیه خود را از دست می دهد.

ویژگی های چوب

  • محصولی ایده ال برای دکوراسیون های کلاسیک محسوب می شود.
  • سبب گرم تر جلوه دادن دکوراسیون داخلی شما می شود.
  • قیمت کف پوش چوبی قدری گران است اما برای چیدمان های لوکس بسیار از آن استقبال می شود.
  • جنس کف پوش چوبی شما به درختی که از آن استفاده می شود مربوط می شود.
  • در اثر رطوبت زیاد آسیب می بیند و سبب می شود خانه شما فرسوده جلوه کند.
  • در صورت آتش سوزی امکان گسترش آتش را افزایش می دهد.
  • برای دیوار پوش ها نیز می توان از چوب هم راستا با کف پوش بهره گرفت.

 

 

مقایسه کلی کف پوش ها

اگر بخواهیم در یک نگاه کلی به مقایسه بین چوب، سنگ و سرامیک بپردازیم می توانیم به کاربردی بودن سنگ در قدم اول اشاره داشته باشیم:

سنگ ها نسبت به سرامیک و چوب بسیار مقاوم تر هستند و به راحتی آب به آن ها نفوذ پیدا نمی کند. از سوی دیگر سنگ در سرما و گرما مقاوم است و برای سرویس بهداشتی، فضای بیرون ساختمان، فضای داخلی ساختمان و دیزاین کردن سالن ها و لابی های لوکس به راحتی می توان از آن بهره گرفت.

موردی که استفاده از سرامیک و چوب را قدری با تردید روبرو می کند عمر مصرف بسیار کوتاه آن است و در کوتاه ترین زمان ممکن نیاز به تعویض و رسیدگی به آن لازم می شود. در یک کلام می توانیم بگویم وفادارترین عنصری که برای کف پوش کردن ساختمان می توان از آن استفاده کرد سنگ است. امید است مطالب ارائه شده در راستای مقایسه بین سنگ کف، سرامیک و چوب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.



:: موضوعات مرتبط: مزیت استفاده از سنگ در کف نسبت به سرامیک و چوب , ,
:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , سنگ مرمریت , سنگ گرانیت , سنگ ساختمانی , سنگ تزئینی ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 1 فروردين 1397 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد