نوشته شده توسط : راد

راه‌های زیادی برای تزیین نمای ساختمان‌ها و بناها وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از سنگ نما است. اگر شما هم قصد دارید از سنگ برای طراحی و اجرای نمای ساختمان خود بهره ببرید مسلما باید اطلاعات جامعی در خصوص سنگ‌های نما داشته باشید. در ادامه به بررسی انواع سنگ نما، معرفی برند‌ها و جنس‌ها همچنین قیمت آن‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

سنگ نمای ساختمان بسیار متراکم و سنگین بوده و برای ساخت‌وساز تعریف‌شده است. سنگ‌های آذرین، دگرگونی و رسوبی که به‌عنوان سنگ نمای ساختمان بکار برده می‌شوند به دلیل ماندگاری بالایی که دارند و همین‌طور جذابیت و مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌های استخراج‌شده از معدن با توجه به مشخصات کاربرد آن‌ها در ابعاد مختلف برش داده‌شده و برای نماکاری ساختمان آماده می‌شوند. درواقع سنگ تزئینی سنگی است که می‌تواند برش داده‌شده و یا روی آن حک کاری صورت گیرد که زیبایی فوق‌العاده‌ای برای ساختمان ایجاد می‌کند.

چه سنگ نمایی مناسب ساختمان شماست؟

اینکه چه سنگ نمایی مناسب ساختمان شماست به سبک معماری بنا و کاربری آن باز می‌گردد. اگر سبک معماری ساختمان سنتی اروپایی است بهترین انتخاب استفاده از سنگ‌های روشن مانند انواع تراورتن و انواع مرمریت است. حتما با صحنه ساختمان‌هایی که در حال حاضر در گوشه و کنار کشور ساخته می‌شوند برخورد داشته اید. همه ساختمان‌ها به سبک رنسانس و با تراورتن تزیین می‌شوند. طاق‌های بزرگ و ریزه کاری فراوان از خصوصیات این سبک معماری است.

اگر سبک معماری بنا مدرن یا معاصر است، بهترین سنگ نمای توصیه‌شده برای این سبک بناها را می‌توان سنگ گرانیت در نظر گرفت. سنگ گرانیت گستره رنگ تیره تا روشن را شامل می‌شود. در تزیین نمای بناهای مدرن معمولاً از نوع تیره آن استفاده می‌شود. سنگ مرمریت مشکی (هورنفلس) هم برای این منظور کاربرد فراوانی دارد.

 

انواع سنگ‌های نما کدام اند؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد سنگ‌های نما به‌طورکلی به سه نوع طبقه‌بندی می‌شوند، مرمریت، گرانیت و تراورتن که از پرکاربردترین و پرطرفدارترین سنگ‌های نما هستند. در ادامه به بررسی هرکدام به‌طور جداگانه می‌پردازیم. به خواندن ادامه دهید.

سنگ نما تراورتن و دیگرگونه‌های متراکم سنگ‌آهک همانند سنگ مرمر(که نوعی سنگ دگرگونی است) توسط صنایع سنگ‌سازی ساختمان طبقه‌بندی‌شده‌اند.

سنگ‌های آذرین از ماگما تشکیل‌شده‌اند که مخلوطی از مواد معدنی گداخته شده هستند و در اعماق زمین یافت می‌شوند. برخی از سنگ‌های آذرین سرد و سخت مثل گرانیت، کوارتز و دیوریت در عمق زمین وجود داشته و ممکن است بعدها در معرض فرسایش قرار گیر‌ند درحالی‌که انواع دیگر سنگ‌ها همانند گدازه بازالتی و دیگر رسوبات آتش‌فشانی به سطح زمین منتقل می‌شوند(مانند ریولیت).

سنگ نمای گرانیت با توجه به قدرت و دوام بالا و قابلیت تحمل بلوک‌های سنگین ازلحاظ تاریخی قدمت زیادی داشته و استفاده از آن در ساختمان‌های تجاری و مذهبی بسیار پرکاربرد بوده است.

نوع دیگری از سنگ نمای ساختمان سنگ‌های دگرگونی هستند که از سنگ‌های موجود پیشین تشکیل‌شده‌اند و از طریق گرما، فشار و یا اعمال شیمیایی مایعات و گازها تغییریافته‌اند. کوارتزیت(ماسه‌سنگ تغییریافته)، سنگ مرمر (سنگ‌ آهک تغییریافته) و گرانیت گنیس(گرانیت تغییریافته)نمونه‌ای از سنگ‌های ساختمانی دگرگونی معمول هستند.

سنگ نمای مرمریت

مرمر درواقع همان سنگ‌آهک قرارگرفته در برابر فشار و دمای زیاد است. حال اگر سنگ‌آهک اولیه دارای ناخالصی‌هایی مانند آهن یا گل باشند رگه‌های سیاه یا تیره‌رنگی در مرمریت شکل‌گرفته ایجاد می‌شود، این رگه‌ها نقاط ضعف سنگ هستند و در امتداد آن‌ها سنگ به‌راحتی شکسته می‌شود، ازاین‌رو سنگ‌های بدون رگه استحکام بیشتری دارند و به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند.

مرمریت‌های دانه شکری با دانه‌های ریز مرغوب‌ترین و گران‌ترین نوع مرمریت هستند که گاها به نام چینی هم از آن‌ها نام‌برده می‌شود، رنگ سفید تا طوسی کم‌رنگ با طرح دانه‌دانه ریز از ویژگی‌های آن‌ها است. زیبایی این نوع سنگ منحصربه‌فرد است و درگذشته از آن‌ها به‌وفور در سنگ نما استفاده می‌شد ولی اکنون در مصارف دیگر کاربرد دارد.

 
جمع‌بندی
سنگ نمای ساختمان نوعی سنگ تزئینی است که در ابعاد و اندازه‌های مشخص قابل تراش و برش می‌باشد.
سنگ‌های نمای ساختمان دارای سختی و دوام متفاوتی بوده که در شرایط مختلف آب و هوایی قابل‌استفاده می‌باشند و به این دلیل کاربرد آن‌ها متفاوت است به‌طور مثال سنگ نمای گرانیت به دلیل مقاومت بالایی که دارد و همین‌طور جذب آب کمتر در نمای ساختمان، کف سازی، پیاده‌روسازی و حتی راه‌سازی نیز قابل‌استفاده می‌باشد. هرکدام از سنگ نمای ساختمان در تنوع رنگی متفاوت موجود می‌باشد. سنگ نما تراورتن مانند گرانیت در طرح و رنگ متنوع موجود می‌باشد لذا ازاین‌جهت برای کارهای تزئینی و دکوراتیو بیشتر استفاده می‌شود.
میزان تخلخل سنگ به حفره‌هایی که روی سنگ موجود است بستگی دارد. این حفره‌ها تحت تأثیر واکنش‌های شیمیایی و محلول­های طبیعی روی سنگ ایجاد می‌شوند. هرچه تخلخل سنگ نمای ساختمان بیشتر باشد قدرت نفوذپذیری آب در آن کمتر خواهد بود مثل سنگ نمای گرانیت و سنگ نما تراورتن.
 


:: موضوعات مرتبط: سنگ ساختمانی , ,
:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , سنگ مرمریت , سنگ گرانیت , سنگ ساختمانی , سنگ تزئینی , سنگ نما ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

زمانی که یک معمار تصمیم به ساخت یک ساختمان می‌گیرد، باید به فکر مرغوب‌ترین و استانداردترین مصالح جهت ساخت باشد. ساختمانی ایمن می‌تواند جان چندین خانوار را حفظ کند. پس از ایمنی ساختمان، تأثیرگذارترین بخش ساختمان نمای آن و طراحی راه پله است. حتی هنگام خرید منزل، اکثر خریدارها ضمن ایمنی ساختمان، ظاهر ساختمان را در اولویت دوم خود قرار می‌دهند.

راه پله ساختمان محلی است که هم ساکنین ساختمان و هم مهمان‌ها هنگام تردد با آن سر و کار دارند. پس بهتر است  معماران هنگام ساخت منزل مسکونی یا تجاری از مرغوب‌ترین، خوش‌رنگ‌ترین و زیباترین سنگ راه پله استفاده کنند. مرسوم‌ترین رنگ برای طراحی راه پله ساختمان رنگ کرم و سنگ گرانیت است.

سنگ راه پله یکی از اجزای جدای ناپذیر ساختمان سازی محسوب می شود. از آنجایی که کارایی آن زیاد است نیاز است از سنگی استفاده شود که مقاومت و استحکام بسیار بالایی داشته باشد. سنگ های که مرغوب نباشند در طی گذر زمان دچار فرسایش می شوند و با کوچک ترین ضربه ای دچار شکستگی می شوند. در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا پیرامون معرفی سنگ راه پله مطالبی را با شما عزیزان در میان بگذاریم تا انتخابی متمایزتر در پیش روی شما قرار بگیرید پس با ما همراه شوید.

 

انواع سنگ راه پله و کاربرد آن‌ها

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

سنگ‌های گرانیتی جلا و درخشندگی بسیار عالی و چشمگیری دارند.

سنگ گرانیتی به دلیل نداشتن آهک، مقاوم و برای طراحی راه پله مناسب است. هر سنگی که دارای آهک باشد مقاومت پایینی دارد.

سنگ گرانیتی دارای مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی و قلیایی است. سنگ‌ها جهت تمیز بودن باید با مواد شست و شو داده شوند. برخی سنگ‌ها قابلیت تحمل این مواد شیمیایی را ندارند و دچار ساییدگی سنگ می‌شوند. اما گرانیت به شدت در مقابل این تغییرات مقاومت نشان می‌دهد.

سنگ گرانیت در برابر نفوذ آب نیز بسیار مقاوم است و به هیچ عنوان مشکلی برایش در برابر آب به وجود نمی‌آید، مشکل ساییدگی سنگ را ندارد و بنابراین برای طراحی راه پله مناسب است.

سنگ راه پله – مرمر

برای نمای داخلی ساختمان از سنگ‌هایی با جنس مرمر استفاده می‌شود.

سنگ‌هایی با جنس مرمر از دو عنصر کلسیت و دولومیت تشکیل شده‌اند.

سنگ مرمر مقاومت بسیار بالایی در برابر هوازدگی دارد.

سنگ‌های مرمر طول عمر بسیار بالایی دارند و برای طراحی راه پله مناسب است.

سنگ مرمر به دلیل داشتن ظاهری لوکس و زیبا جزو محبوب‌ترین سنگ‌های ساختمانی است.

سنگ راه پله تراورتن

تراورتن سنگ آهکی است که در مدت زمان طولانی به وجود می آید و مواد تشکیل دهند تراورتن متخلخل های هستند که حفره های بسیار دارند. اگر بخواهید از سبک روستیک برای دیزاین کردن منزل خود پیروی کنید به شما توصیه می کنیم از شکل خام آن که حالتی خشن، طبیعی و روستایی دارد بهره بگیرید و اگر می خواهید یک دکوراسیون لوکس را به تصویر بکشید به شما محصول فرآوری شده را توصیه می کنیم که فضای خالی آن با مواد سیمانی، اپوکسی و رزین پر شده است.

دو محصول خام و فرآوری شده

ایده ال برای دکوراسیون روستیک و مدرن

طیف رنگی عاج فیلی تا قهوه ای طلایی

تم های رنگی این محصول عاج فیل تا قهوه ای طلایی است و در رده سنگ های قیمت مناسب قرار دارد از همین رو بسیار در ساختمان سازی های کم خرج مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ راه پله مرمریت

 سنگ های مرمریت از دو عنصر کلسیت و دولومیت تشکیل شده اند و از مرغوب ترین محصولات برای پله های محسوب می شوند. اگر برای یک محیط اداری قصد تعبیه پله را دارید باید بگویم به دلیل مقاومت بالا این محصول ایده ال ترین انتخاب به شمار می آید. مرمریت مقاومت بسیاری در برابر هوازدگی دارد و طول عمر این محصول نیز در امکان پر رفت و آمد بسیار بالا است. این سنگ توانایی عبور نور را از خود دارد و شبیه سنگ های مرمر در برابر باران های اسیدی بسیار مقاوم هستند. از همین رو به راحتی برای فضای بیرون از ساختمان از این سنگ استفاده می شود. اگر نیاز به ابعاد بزرگ مرمریت دارید می توانید از اسلب مرمریت برای فضای داخل یا بیرون استفاده کنید.

 

  • مقاوم در برابر هوا زدگی
  • قیمت تمام شده بالا
  • قابلیت عبور نور

 

این نوع سنگ تقریبا قیمت بالایی دارد پس اگر گرانیت قدری برای شما گران تمام می شود به شما خرید یک محصول با کیفیت و با قیمتی منصفانه تر از گرانیت که مرمریت است را توصیه می کنیم.

 

ویژگی های سنگ راه پله

چه نوع سنگی برای راه پله انتخاب کنیم:

 

  • مقاومت بالا در برابر نفوذ آب
  • مقاوم در برابر هوازدگی
  • عدم آسیب دیدگی به دلیل ضربه خوردن
  • مناسب برای مکان های پر رفت و آمد
  • مقاوم در برابر باران های اسیدی
  • تم های رنگی جذاب
  • مناسب برای فصل های سرد زمستانی و یخ بندان
  • مقاومت بالای سنگ در برابر اصطکاک و عدم فرسایش سنگ
  • سنگ های لوکس برای دکوراسیون مدرن و سنگ های خام برای ایده پردازی روستیک


:: موضوعات مرتبط: سنگ راه پله , ,
:: برچسب‌ها: سنگ راه پله , سنگ راه پله مرمریت , سنگ راه پله تراورتن , سنگ راه پله مرمر , سنگ گرانیت ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : راد

قیمت انواع سنگ مرمریت ساختمانی در حال حاضر با توجه به تنوع خیلی بالای سنگ در سطح جهان کار دشواری است چرا که با یک سرچ کوچک بر روی نمایشگر انواع اقسام سنگ ها به نمایش در می اید تاریخچه تشکیل سنگها به هزاران سال پیش بر میگردد سنگ ها از اولین مصالح و اشیائئ بودند که از ابتدا مورد استفاده بشر بوده است و در واقع سنگ به نوعی خاک است.

 

سنگ مرمریت از زمان های گذشته در ساخت بناها در رم و یونان مورد استفاده قرار می گرفته است این سنگ از نوع سنگهای دگرگون یافته که از کلسیت و دولومیت و کریستال تشکیل شده ظاهر منحصر به فرد ان که شامل موج هایی با طرح های مختلف و بعضا به رنگهای متنوع و زیبا میباشد. سنگ مرمریت از نظر مقاومت از گرانیت ضعیف تر بوده و از تراورتن سخت تر است قیمت هر متر مربع سنگ مرمر ۳۵ تا ۵۵۰ هزار تومن متغیر نیباشد قیمت سنگ تراورتن در بازار متغیر است و قیمت سنگ کف خانه نیز با توجه به نوع سنگ و سلیقه شخصی در بازار متغیر می باشد و قیمت سنگ مرمر سبز نیز با توجه به نوع فروان سنگ مرمر متغیر است و قیمت سنگ گرانیتکف نیز بستگی به نمونه انتخابی شخص دارد قیمت سنگ نما در باز ار نتغیر است و بستگی به انتخاب خریدار دارد.

انواع سنگ مرمریت شامل موارد زیر است 

 

 

  • سنگ مرمریت هرسین
  • –سنگ مرمریت خوی
  • سنگ مرمریت کاشمر
  • سنگ مرمریت اباده
  • سنگ مرمریت گلدن بلک
  •  سنگ مرمریت پر طاووسی
  • انواع سرامیک شامل موارد زیر است :
  • – کاشی
  • سرامیک گرانیتی
  • سرامیک های پرسلانی
  • سرامیک های موزاییکی
  • کاشی لعابی
  • قرنیز

 

قیمت هر متر مربع سنگ مرمریت

 قیمت گذاری بر روی سنگ‌های ساختمانی به پارامترهای متنوعی بستگی دارد و در این بین سنگ مرمریت نیز به نوعی به این پارامترها وابستگی دارد . این پارامترها عبارت اند ابعاد ،بازه رنگ ، نوع معدن ، سورت بندی و ضخامت و همچنین کیفیت فرآوری که به نوعی بر روی قیمت تاثیر گذار می‌باشد. یکی از سنگ‌های مرمریت پر کاربرد در ساختمان ، قیمت مرمریت صلصالی می باشد . اگر برای نمونه بخواهیم به تاثیر این پارامترهای ذکر شده بر روی این برند بپردازیم می‌توانیم به ابعاد اشاره داشت که از نظر قیمتی ، پله آن از قیمت بالاتری نسبت به پلاک آن برخوردار می‌باشد.. برای نمونه آن دسته از سنگ‌های مرمریت که دارای زمینه روشن و رنگ متمایل به سفیدی دارند از نظر قیمتی از بازه بالاتری نسبت به سایر سنگ‌های مرمریت برخوردار می‌باشند. پارامتر تاثیر گذار بعدی نیز ابعاد مرمریت می‌باشد که به نسبت آن دسته از سنگ‌های مرمریت با ابعاد بالاتر از بازه قیمتی بالاتری نیز برخوردار می‌باشند. علاوه بر ابعاد باید به این نکته نیز اشاره کرد که تنها زمینه روشنی مرمریت بر قیمت آن تاثیر گذار نمی‌باشد بلکه می‌توان عوامل دیگری را تاثیر گذار دانست.

برای نمونه در چند سال گذشته سنگ لاشتر از پایینترین قیمت برخوردار بود و با روی کار آمدن زمینه رنگ‌های مشکی و طوسی مایل به خاکستری موجب شد تا استفاده از این نوع مرمریت در طراحی‌های داخلی ساختمان افزایش یابد و به نسبت بر حجم تقاضا ان نیز افزوده گردید و به مرور زمان موجب برند شدن این نوع سنگ در بازارهای داخلی شد و به موازات آن نیز با افزایش قیمت مواجه شد. پس نقش طرح و رنگ‌های به کار رفته در طراحی داخلی دکوراسیون نیز می‌تواند تا حدود زیادی بر بورس شدن یک نوع سنگ ساختمانی در بازار تاثیر گذار باشد.سورت بندی نیز در ایران از استاندارد خاص و ثابتی پیروی نمی‌کند و این بخش اصولا توسط خود تولید کنندگان به اختیار صورت می‌گیرد ولی با بررسی که در بازار انجام دادیم عمدتا سورت بندی را بر اساس سوپر ، ممتاز ، درجه 1 و درجه 2 انجام می‌دهند و سوالی که بسیاری از مشتریان ازما می‌پرسند این می‌باشد که آیا درجه 1 با ممتاز از نظر کیفیت تفاوت دارد؟ و در پاسخ آن‌ها باید اعلام کرد خیر . هیچ تفاوتی وجود ندارد و تنها تفاوت در یکدست و عدم یکدست بودن سنگ مورد نظر بر اساس رنگ و طرح است.



:: موضوعات مرتبط: سنگ مرمر , ,
:: برچسب‌ها: سنگ مرمر , سنگ مرمریت , سنگ گرانیت , سنگ ساختمانی , سنگ تزئینی ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 مهر 1399 | نظرات ()